46.000 phishingwebsite worden per dag gecreëerd

Phishing

1,385 miljoen nieuwe unieke phishingwebsite per maand werden in het tweede kwartaal van 2017 gecreëerd. Dit komt neer op 46.000 nieuwe phishingsites per dag. De meeste phishingwebsite werden in mei gecreëerd, toen 2,3 miljoen nieuwe unieke phishingwebsites werden gedetecteerd.

Dit blijkt uit het Webroot Quarterly Threat Trends Report van Webroot, een bedrijf dat is gespecialiseerd in endpoint security, netwerkbeveiliging en threat intelligence. Webroot geeft aan dat phishingaanvallen tegenwoordig zeer gericht, geavanceerd en moeilijk te detecteren zijn, wat het voor gebruikers moeilijk maakt dergelijke aanvallen te ontwijken. Veel nieuwe phishingwebsites worden nagenoeg niet gedetecteerd door webcrawlers en zijn nauwelijks te onderscheiden van de legitieme website die zij nabootsen.

Slechts korte tijd actief

Phishing blijft een wijdverspreid probleem en is volgens Webroot de belangrijkste oorzaak van datalekken wereldwijd. In de eerste helft van 2017 is een trend zichtbaar waarbij phishingwebsites slechts kort bestaan. Het merendeel van deze sites is volgens de gegevens van Webroot slechts vier tot acht uur online. Dit is een bewuste keuze van cybercriminelen, die hiermee anti-phishingtechnieken zoals blacklists proberen te omzeilen. Webroot merkt op dat deze lijsten doorgaans drie tot vijf dagen achterlopen, waardoor de websites al slachtoffers hebben gemaakt en offline zijn gehaald voordat zij aan blacklists worden toegevoegd.

Voorheen waren phishingsites vooral gericht op het maken van willekeurige slachtoffers, met als doel zoveel mogelijk mensen te overtuigen gegevens achter te laten. Hedendaagse phishingaanvallen zijn echter geavanceerder. Zo wordt ondermeer social engineering ingezet om relevante persoonlijke informatie te achterhalen van individuen die gericht doelwit zijn van de aanvallen. Daarnaast worden phishingsites steeds vaker gehost op betrouwbare domeinnamen en wordt de URL van phishingsites steeds beter verborgen.

Kleine groep websites wordt vaak nagemaakt

Veel phishingwebsites bootsen de legitieme websites van een relatief klein aantal bedrijven na. De top 10 van bedrijven waarvan de website het vaakst wordt nagemaakt zijn:

  1. Google (35%)
  2. Chase (15%)
  3. Dropbox (13%)
  4. PayPal (10%)
  5. Facebook (7%)
  6. Apple (6%)
  7. Yahoo (4%)
  8. Wells Fargo (4%)
  9. Citi (3%)
  10. Adobe (3%)
Meer over
Lees ook
Van social engineering tot DMARC-misbruik: TA427’s informatieverzamelkunst

Van social engineering tot DMARC-misbruik: TA427’s informatieverzamelkunst

Onderzoekers van Proofpoint volgen verschillende dreigingsactoren, waaronder TA427. Deze dreigingsactor is ook bekend als Emerald Sleet, APT43, THALLIUM of Kimsuky en wordt gelieerd aan Noord-Korea.

Proofpoint publiceert vandaag nieuw onderzoek naar TA4903

Proofpoint publiceert vandaag nieuw onderzoek naar TA4903

Proofpoint publiceert vandaag nieuw onderzoek naar TA4903. Deze dreigingsactor heeft een financieel motief en bespied zowel Amerikaanse overheidsinstanties als particuliere bedrijven in meerdere sectoren. De actor richt zich vooral op bedrijven in de Verenigde Staten, maar soms zijn ook wereldwijde organisaties slachtoffer van grote hoeveelheden e1

Proofpoint: TA402  duikt op in phishing campagnes

Proofpoint: TA402 duikt op in phishing campagnes

Cybersecuritybedrijf, Proofpoint, publiceert onderzoek over nieuwe activiteiten van TA402, een Advanced Persistent Threat (APT-) groep uit het Midden-Oosten.