‘Klanten’

stef gyssels (2)

Gefeliciteerd, u houdt het eerste nummer van Infosecurity Magazine Belgium vast, een magazine dat we met enige trots het allereerste volwaardige security magazine van dit land mogen noemen. In samenwerking met onze Nederlandse collega's willen we u van de meest recente en relevante informatie over security en de security-sector voorzien. Via dit magazine en via ons online platform www.infosecuritymagazine.be. Bent u tevreden met dit nieuwe initiatief? Mist u nog iets? Laat het ons zeker weten: mail ons op redactie@www.infosecuritymagazine.be, en wij gaan graag met u in dialoog om ons magazine nog beter te maken. 

In een onlangs in Nederland gehouden onderzoek concludeert Peter Vermeulen van onderzoeksbureau Pb7 Research dat IT-security meer is dan een indrukwekkend aantal digitale sloten op de deur spijkeren. Het gaat ook en misschien wel vooral om de mens. Die maakt veel fouten. Meestal onbewust, maar er zijn natuurlijk ook individuen die - bijvoorbeeld - wraak willen nemen na een in hun ogen onterecht ontslag. Het laatste lossen we weer technisch op (intrekken van toegangsrechten en dergelijke), maar het eerste is vooral bewustwording. En goede procedures. Stel nu dat we alle hiervoor genoemde maatregelen hebben genomen, zowel technisch als op menselijk vlak. Zijn we dan veilig?

Toch niet, vrees ik. Er is namelijk nog een derde probleem: klanten. Of beter gezegd: mensen die zich als klant voordoen. Dit zijn fraudeurs, oplichters of hoe u hen ook wilt noemen. Zij praten zich bij een bedrijf binnen. Vaak op basis van een mooi verhaal over een apparaat of dienst waar een probleem mee zou zijn. Men wil dan uiteraard geld terug of iets dergelijks. Die groep blijft in de wereld van infosecurity nog vaak onbelicht. Het is meer iets voor een fraude-afdeling. De vraag is of dat terecht is. Want cybercriminelen lijken steeds vaker ook van dit kanaal gebruik te maken.

Grote ondernemingen spenderen wereldwijd vele miljarden om dit soort misbruik tegen te gaan. Dat geld besteden zij bij bekende aanbieders van big data- en business analytics-technologie als SAP en SAS Institute. Met de tools van dit soort aanbieders zoeken zij in de enorme hoeveelheden data die zij verzamelen over klanten, partners, transacties enzovoort naar abnormale patronen. Patronen die kunnen duiden op oneigenlijk gebruik van procedures.

Maar lang niet alle communicatie tussen bedrijf en klant (of ‘klant’) verloopt via online-formulieren of e-mails. Vaak wordt ook simpelweg gebeld naar een call center. Daar ‘babbelen’ dit soort criminelen zich redelijk soepel naar binnen. Van een koppeling met systemen en processen voor IT-security is geen sprake. Die integratie moet nu snel komen. Grote bedrijven zijn dan ook op zoek naar tools om alle big data-technieken te koppelen aan - bijvoorbeeld - audio-analyses. Dat verklaart de grote belangstelling van venture capital-firma’s voor bedrijven als Pindrop Security. Dit soort startups ontwikkelen technologie waarmee telefoontjes kunnen worden onderzocht: welke is afkomstig van een legitieme klant en welke van een potentiële frauderende ’klant’ of cybercrimineel? Zulke tools laten zich prima koppelen aan bijvoorbeeld SIEM-oplossingen. Daarmee zetten we opnieuw een belangrijke stap in de strijd met de cybercriminelen.

Stef Gyssels, hoofdredacteur Infosecurity Magazine