Secureworks: niet alleen consumenten, maar ook bedrijven riscio lopen tijdens feestdagen

secureworks400300

De COVID-19-pandemie heeft ertoe geleid dat veel aankopen online worden gedaan in 2020. Van levensmiddelen tot alledaagse benodigdheden, elektronica en luxegoederen. Wat we misschien zien, net als bij COVID-19, is dat cybercriminelen deals tijdens de feestdagen als thema gebruiken voor spam, phishing, malvertising en andere cybercriminele activiteiten. Het is vaak het thema, in plaats van het aantal aanvallen, dat verandert.

Online retailers worden over het algemeen blootgesteld aan meerdere soorten cyberaanvallen. Toch kunnen fysieke winkels ook het doelwit zijn van bijvoorbeeld point-of-sale-malware of creditcard-skimming. Het injecteren van code op e-commerce-websites om creditcards te skimmen, ook wel Mage Cart-aanvallen genoemd, is een andere vorm van criminele activiteit. Sommige grote retailers en reisorganisaties zijn hier in de loop der jaren slachtoffer van geworden. 
 
Voor veel organisaties heeft de decentralisatie van het personeelsbestand (d.w.z. werknemers die thuis werken) hun veerkracht tegen bepaalde soorten cyberaanvallen vergroot. Maar dit komt ook doordat men minder afhankelijk is geworden van centraal beheerde IT-infrastructuur, door meer gebruik te maken van cloud-diensten en werknemers die eigen apparaten gebruiken. Het is moeilijker om een grootschalige ransomware-aanval uit te voeren op een organisatie waarvan de gebruikers niet direct verbonden zijn met het netwerk en die gebruik maakt van meerdere cloud-diensten. Deze veranderingen hebben echter hun eigen risico's die zorgvuldig gemanaged moeten worden. Monitoren is een stuk lastiger geworden. Er wordt meer nadruk gelegd op identiteits- en toegangsbeheer, zodat alleen de juiste gebruikers toegang hebben tot de juiste systemen. Naarmate meer bedrijven gebruik maken van cloud-diensten, die afkomstig zijn van een relatief kleine groep aanbieders, zullen veel bedrijven en consumenten het merken als die cloud-infrastructuur tijdelijk overbelast of in storing is. 
 

De situatie is echter verre van hopeloos. Er zijn echter een aantal belangrijke controles die bedrijven in staat stellen om weerstand te bieden aan een reeks veelvoorkomende cyberaanvallen, waaronder criminele ransomware-aanvallen, business email compromise en gerichte aanvallen (APT). Denk hierbij aan het gebruik van multifactor-authenticatie, het versneld patchen van apparaten die met het internet zijn verbonden, het beveiligen van oplossingen voor toegang op afstand, het effectief monitoren van systemen en netwerken, en het vaststellen van risico's op basis van informatie over bedreigingen.

Rafe Pilling, Senior Threat Researcher, Secureworks

Lees ook
Cyberonzekerheid baart CEO's zorgen

Cyberonzekerheid baart CEO's zorgen

Het recente 'Cyber-Resilient CEO' rapport van Accenture legt een verrassende realiteit bloot: ondanks dat bijna alle CEO's van grote, internationale bedrijven (96%) het belang van cybersecurity erkennen, maakt 74% zich zorgen over hun vermogen om cyberdreigingen succesvol het hoofd te bieden.

Belgische online shoppers lopen risico op emailfraude tijdens dit feestdagenseizoen

Belgische online shoppers lopen risico op emailfraude tijdens dit feestdagenseizoen

Proofpoint Inc. publiceert onderzoek waaruit blijkt dat 64% van de grootste Belgische retailers achterloopt met elementaire cybersecuritymaatregelen. De bevindingen zijn gebaseerd op een Domain-based Message Authentication, Reporting en Conformance (DMARC) analyse van de 25 grootste Belgische retailers

Orange Cyberdefense: ‘Cybersecurity in het AI-tijdperk vereist proactieve aanpak’

Orange Cyberdefense: ‘Cybersecurity in het AI-tijdperk vereist proactieve aanpak’

Want wanneer zich een cyberincident voordoet - en die kans is groot - kan het juiste plan en de juiste voorbereiding de impact beperken en de veerkracht vergroten. Dat was de rode draad van Orange Cyberdefense Live 2023, een evenement dat onlangs plaatsvond in Edegem, België.