“Gebrek aan compliance is nooit een technologisch probleem”

Leperlier Gabriel Verizon 266400.jpg

Organisaties wereldwijd blijven de kaarthoudergegevens van hun klanten in gevaar brengen. Volgens het nieuwste Payment Security Report (PSR) van Verizon Business voldoet slechts 27,9 procent van de organisaties volledig aan de eisen van de PCI DSS. Dit is de standaard die ontwikkeld is om bedrijven te helpen om hun betaalsystemen te beschermen tegen inbreuken en diefstal van gegevens van kaarthouders.

We bespreken de resultaten met Gabriel Leperlier, Senior Manager Security Consulting EMEA bij Verizon. Wat vindt hij de meest verontrustende uitkomst van het onderzoek?

“Dat dit het derde jaar op rij is dat we een daling van de compliance zien. In vergelijking met de piek uit 2016 (55,4%, red), gaat het om een daling van 27,5 procentpunten.”

Waar gaat het mis? Is het vooral een technisch probleem of een organisatorisch/procesmatig aspect?

“Gebrek aan compliance is nooit een technologisch probleem. Helaas zien we dat het veel bedrijven ontbreekt aan de middelen en de betrokkenheid van het senior management om databeveiliging en compliance op lange termijn te ondersteunen. Beveiliging van betalingen wordt vaak niet gezien als een permanente bedrijfsprioriteit, terwijl bedrijven een fundamentele verantwoordelijkheid hebben tegenover hun klanten, leveranciers en consumenten.”

Hoe lossen we dit op? Meer technologie? Strengere wetgeving? Informatie?

“Het antwoord is drieledig: mensen, prioriteiten en processen. Gegevensbeveiliging is een proces dat op lange termijn aandacht vraagt om strategische initiatieven en betrokkenheid van het senior management. Daarnaast zijn er vijf elementen essentieel. In chronologische volgorde zijn dat: een security business model (SBM), security-strategie, security operating model (SOM), security-kaders en security-programma's en -projecten.”

Meer over
Lees ook
Fortinet neemt Meru Networks over

Fortinet neemt Meru Networks over

Leverancier van IT-beveiliging Fortinet neemt Meru Networks, leverancier van intelligente wifi-netwerken, over. De overname van Meru breidt het beveiligingsportfolio van Fortinet uit en geeft het bedrijf toegang tot de grootzakelijke, internationale wifi-markt, met een waarde van 5 biljoen dollar. Fortinet wil geïntegreerde en intelligente oplossi1

Google: ‘Beveiligingsvragen zijn onveilig en onbetrouwbaar’

Google: ‘Beveiligingsvragen zijn onveilig en onbetrouwbaar’

Niet alleen wachtwoorden zijn onveilig, maar ook de beveiligingsvragen waarmee wachtwoorden kunnen worden hersteld. Beveiligingsvragen zijn als een losstaande methode om accounts te kunnen herstellen onveilig en onbetrouwbaar. Dit concludeert Google na honderden miljoenen geheime beveiligingsvragen en en de bijhorende antwoorden te analyseren. Vee1

97% van wereldbevolking herkent niet ieder phishingmailtje

97% van wereldbevolking herkent niet ieder phishingmailtje

97% van de wereldbevolking is niet in staat alle phishingmailtjes te onderscheiden van legitieme mailtjes. 80% ziet minstens één phishingmail aan voor een legitieme mail en loopt dus het risico slachtoffer te worden van een dergelijke cyberaanval. Dit blijkt uit de phishing quiz van Intel Security, een onderzoek naar het vermogen van de consument1