46.000 phishingwebsite worden per dag gecreëerd

Phishing

1,385 miljoen nieuwe unieke phishingwebsite per maand werden in het tweede kwartaal van 2017 gecreëerd. Dit komt neer op 46.000 nieuwe phishingsites per dag. De meeste phishingwebsite werden in mei gecreëerd, toen 2,3 miljoen nieuwe unieke phishingwebsites werden gedetecteerd.

Dit blijkt uit het Webroot Quarterly Threat Trends Report van Webroot, een bedrijf dat is gespecialiseerd in endpoint security, netwerkbeveiliging en threat intelligence. Webroot geeft aan dat phishingaanvallen tegenwoordig zeer gericht, geavanceerd en moeilijk te detecteren zijn, wat het voor gebruikers moeilijk maakt dergelijke aanvallen te ontwijken. Veel nieuwe phishingwebsites worden nagenoeg niet gedetecteerd door webcrawlers en zijn nauwelijks te onderscheiden van de legitieme website die zij nabootsen.

Slechts korte tijd actief

Phishing blijft een wijdverspreid probleem en is volgens Webroot de belangrijkste oorzaak van datalekken wereldwijd. In de eerste helft van 2017 is een trend zichtbaar waarbij phishingwebsites slechts kort bestaan. Het merendeel van deze sites is volgens de gegevens van Webroot slechts vier tot acht uur online. Dit is een bewuste keuze van cybercriminelen, die hiermee anti-phishingtechnieken zoals blacklists proberen te omzeilen. Webroot merkt op dat deze lijsten doorgaans drie tot vijf dagen achterlopen, waardoor de websites al slachtoffers hebben gemaakt en offline zijn gehaald voordat zij aan blacklists worden toegevoegd.

Voorheen waren phishingsites vooral gericht op het maken van willekeurige slachtoffers, met als doel zoveel mogelijk mensen te overtuigen gegevens achter te laten. Hedendaagse phishingaanvallen zijn echter geavanceerder. Zo wordt ondermeer social engineering ingezet om relevante persoonlijke informatie te achterhalen van individuen die gericht doelwit zijn van de aanvallen. Daarnaast worden phishingsites steeds vaker gehost op betrouwbare domeinnamen en wordt de URL van phishingsites steeds beter verborgen.

Kleine groep websites wordt vaak nagemaakt

Veel phishingwebsites bootsen de legitieme websites van een relatief klein aantal bedrijven na. De top 10 van bedrijven waarvan de website het vaakst wordt nagemaakt zijn:

  1. Google (35%)
  2. Chase (15%)
  3. Dropbox (13%)
  4. PayPal (10%)
  5. Facebook (7%)
  6. Apple (6%)
  7. Yahoo (4%)
  8. Wells Fargo (4%)
  9. Citi (3%)
  10. Adobe (3%)
Meer over
Lees ook
Phishingcampagne richt zich op Gmail- en Yahoo-accounts van hooggeplaatst personeel

Phishingcampagne richt zich op Gmail- en Yahoo-accounts van hooggeplaatst personeel

Hooggeplaatst personeel van bedrijven en overheidsinstanties zijn doelwit van een professionele phishingscampagne. Aanvallers proberen toegang te verkrijgen tot Gmail- en Yahoo-accounts van slachtoffers. De infrastructuur die hiervoor wordt gebruikt lijkt veel op de infrastructuur die eerder werd gebruikt bij aanvallen op de Amerikaanse Democratis1

Geavanceerde phishingcampagne richt zich op Google Docs-gebruikers

Geavanceerde phishingcampagne richt zich op Google Docs-gebruikers

Gebruikers van Google Docs zijn doelwit van een opvallende phishingcampagne. In tegenstelling tot traditionele phishingaanvallen worden gebruikers niet doorverwezen naar een malafide website die lijkt op de legitieme versie van Google Docs, maar wordt hen gevraagd een malafide app toegang te geven tot hun Google-account. Google meldt dat gebruike1

Phishing aanvallen zijn steeds vaker gericht op cloud opslagdiensten

Phishing aanvallen zijn steeds vaker gericht op cloud opslagdiensten

Phishing aanvallen zijn steeds vaker gericht cloud opslagdiensten als Google Drive en Dropbox. 22,5% van alle phishing aanvallen die in 2016 werden uitgevoerd waren gericht op dergelijke diensten. Dit blijkt uit onderzoek van beveiligingsbedrijf PhishLabs, die zich richt op beveiligingsoplossingen tegen phishing aanvallen en het geven van trainin1