Bedrijven verliezen klanten door onbetrouwbare sleutels en certificaten

encryptie

Cybercriminelen voeren aanvallen uit op encryptiesleutels en digitale certificaten van organisaties. Een groot probleem voor bedrijven, aangezien zij hierdoor in toenemende mate het vertrouwen van klanten verliezen. Als organisaties niet meer worden vertrouwd, verliezen zij klanten en kan zelfs de continuïteit van het bedrijf gevaar lopen.

Dit blijkt uit onderzoek van het Ponemon instituut en beveiligingsbedrijf Venafi onder 2.300 IT-securityprofessionals wereldwijd naar de businessimpact van niet beveiligde digitale sleutels en certificaten. In het onderzoeksrapport ‘2015 Cost of Failed Trust Report’ geven de partijen inzicht in het potentiële verlies van klanten, de financiële gevolgen van niet beschikbare online services, mislukte audits en het risico op inbraken. Ponemon en Venafi stellen dat het online vertrouwen van klanten momenteel op een breekpunt staat.

Verlies van klanten, uitval van systemen en gemiste audits

Als organisaties niet meer worden vertrouwd, verliezen zij klanten en kan zelfs de continuïteit gevaar lopen:

  • Verlies van klanten als online vertrouwen wegvalt: 59% van alle respondenten hebben al klanten verloren door onvoldoende beveiliging van sleutels en certificaten die de basis vormen voor online vertrouwen, voor een gemiddelde waarde van $ 15 miljoen per incident.
  • Uitval van kritische bedrijfssystemen: de afgelopen twee jaar zijn kritische systemen van de ondervraagde organisaties gemiddeld ruim 2 keer uitgevallen door certificaatproblemen.
  • Gemiste audits: de afgelopen twee jaar is er bij de ondervraagde organisaties minstens één SSL/TLS-audit en één SSH-audit mislukt.

Alle IP-toepassingen, variërend van online bankieren en mobiele apps tot en met het Internet of Things, worden beveiligd met digitale sleutels en certificaten. De afhankelijkheid daarvan neemt de komende jaren verder toe door het snelgroeiende gebruik van SSL/TLS, mobiele netwerken, WiFi en VPN’s. Ook de beschikbaarheid-, compliance- en beveiligingsrisico’s worden hierdoor groter. De veiligheidsrisico’s bedragen bij de ondervraagde organisaties de komende twee jaar ruim 46 miljoen euro (53 miljoen dollar) en de compliance- en beschikbaarheidsrisico’s zo’n 6,3 miljoen euro (7,2 miljoen dollar).

Uitdagingen beveiliging en beheer

De IT-securityprofessionals zijn daarnaast gevraagd naar hun uitdagingen bij het beveiligen en beheren van alle sleutels en certificaten. 54% geeft aan niet te weten hoeveel sleutels zij in gebruik hebben en waar deze worden bewaard. Dit percentage ligt hoger dan de 50% die twee jaar geleden in hetzelfde onderzoek naar voren kwam. Security-analisten zijn van mening dat het aantal wordt onderschat. Dezelfde 54% gaf toe dat zij geen policybeleid hebben voor alle sleutels en certificaten. Het Ponemon instituut en Venafi roepen organisaties dan ook op meer aandacht te besteden aan het beveiligeinv an sleutels en certificaten.

“Als bedrijven er onvoldoende in slagen om hun digitale sleutels en certificaten te beveiligen en te beheren, is de kans groot dat zij klanten en omzet verliezen”, zegt Kevin Bocek, Vice President Security Strategy & Threath Intelligence bij Venafi. “Elke organisatie vertrouwt tegenwoordig op het vertrouwen dat sleutels en certificaten dagelijks bieden, ook al is men zich daar niet van bewust. Daarom zouden IT-beveiligers verplicht moeten worden om regelmatige audits uit te voeren naar alle gebruikte certificaten en sleutels en hun expiratiedata. Maar ook beleid te ontwikkelen om informatiediefstal, ongeplande systeemstoringen en mislukte audits te voorkomen.”

Bewuster van risico’s

“Hopelijk maakt dit rapport IT-securityprofessionals en managementteams bewuster van de risico’s die zij lopen als encryptiesleutels en digitale certificaten onvoldoende worden beschermd”, zegt Larry Ponemon, voorzitter en oprichter van het Ponemon instituut. “Sleutels en certificaten worden namelijk steeds breder toegepast en zijn onmisbaar voor het creëren van vertrouwde verbindingen en het beveiligen van online business. Het is duidelijk dat de data een groter beveiligingsprobleem onthult. Als men niet weet waar alle sleutels en certificaten worden gebruikt en beheerd, zijn ze uiteraard niet continu te monitoren en te beschermen. Organisaties die nalaten om ze tijdens de hele levenscyclus geautomatiseerd te beveiligen, verliezen vroeg of laat het online vertrouwen.”

Lees ook
Gemalto neemt identity management afdeling van 3M over

Gemalto neemt identity management afdeling van 3M over

3M verkoopt de identity management afdeling van zijn Traffic Safety and Security Division aan het digitale beveiligingsbedrijf Gemalto voor 850 miljoen dollar. Het bedrijf stelt dat deze divisie beter gepositioneerd kan worden onder de vlag van een bedrijf dat zich primair op beveiligingsoplossingen richt. De identity management afdeling van 3M le1

Geen technische ondersteuning meer voor Microsofts EMET vanaf 31 juli 2018

Geen technische ondersteuning meer voor Microsofts EMET vanaf 31 juli 2018

Microsoft kondigt aan de technische ondersteuning voor Enhanced Mitigation Experience Toolkit (EMET) in juli 2018 te stop te zetten. EMET helpt bedrijven kwetsbaarheden in Windows te beheren en mitigeren. EMET is een toolkit die beheerders onder andere in staat stelt beveiligingsinstellingen en -features te activeren die standaard niet zijn ingesc1

Microsoft: ‘Google had ons meer tijd moeten geven om met een update te komen’

Microsoft: ‘Google had ons meer tijd moeten geven om met een update te komen’

Microsoft uit kritiek op Google nadat het bedrijf informatie heeft vrijgegeven over een zero-day kwetsbaarheid in Windows waarvoor nog geen update beschikbaar is. Microsoft stelt dat Google met de actie meer kwaad dan goed doet. Microsoft uit de kritiek in een blogpost. Google waarschuwde op maandag 31 oktober voor een beveiligingslek in het Windo1