Bijna een derde van inbreuken op bedrijfsdata leidt tot ontslagen

Wanneer een bedrijf wordt getroffen door een datalek, kan de schade verder reiken dan alleen financiën, reputatie en privacy van klanten. Geschonden bedrijfsdata kunnen ook  ernstige gevolgen hebben voor de loopbaan van werknemers. Volgens een nieuw rapport van Kaspersky Lab en B2B International heeft 31 procent van de datalekken het afgelopen jaar geleid tot ontslagen. Bij 29 procent van de MKB's en 27 procent van de grote ondernemingen ging het om senior medewerkers die niet op een IT-afdeling werkzaam waren.

Datalekken breken carrières Een datalek bij een bedrijf kan grote gevolgen hebben in het leven van klanten en medewerkers. Dit blijkt uit een recent rapport van B2B International en Kaspersky Lab, ‘From data boom to data doom: the risks and rewards of protecting personal data'. Uit het onderzoek blijkt dat 42 procent van de bedrijven wereldwijd het afgelopen jaar minstens één keer met een inbreuk op bedrijfsdata te maken heeft gehad. In bijna twee vijfde van de gevallen – 41 procent in het MKB en 40 procent bij grote ondernemingen – ging het om persoonsgegevens van klanten. Betrokken medewerkers hebben, zelfs in de top van het bedrijf, niet altijd hun baan kunnen behouden.Uit de reikwijdte van de ontslagen na een datalek kan worden afgeleid dat iedereen dit kan overkomen. In 2017 was de verscheidenheid groot: van verantwoordelijke CEO's tot gewone werknemers die klantgegevens openbaar hebben gemaakt.

kas1

Voor bedrijven betekent dit meer dan alleen verlies van talent. 45 procent van de kleine en middelgrote ondernemingen en 47 procent van de grote bedrijven heeft getroffen klanten een schadevergoeding moeten geven. Bijna een derde van de MKB’s en grote ondernemingen heeft problemen ondervonden bij het aantrekken van nieuwe klanten. Bovendien zijn er boetes opgelegd aan 27 procent van de ondernemingen in het MKB en 31 procent van de grotere organisaties.

Onbeheersbare data zorgen voor grotere risico’s In de moderne zakenwereld is het opslaan van gevoelige persoonlijke data vrijwel onvermijdelijk. Volgens het rapport verzamelt en bewaart 88 procent van de bedrijven persoonsgegevens van klanten. Daarnaast slaat 86 procent de persoonsgegevens van werknemers op. Bovendien betekent nieuwe regelgeving zoals de AVG in de steeds complexer wordende bedrijfsomgeving, dat het opslaan van persoonlijke informatie ook gepaard gaat met compliance-risico's. De manieren waarop bedrijven deze gegevens opslaan, maken de risico’s niet bepaald kleiner. Zo’n 20 procent van de gevoelige klant- en bedrijfsdata bevindt zich niet op interne systemen van de onderneming, maar bijvoorbeeld in de openbare cloud, op BYOD-apparaten en in SaaS-applicaties. Dit maakt het beheer en de beveiliging van de datastroom tot een grote uitdaging.

Databeveiliging die beleid overstijgt

Volgens het rapport voert 86 procent van de bedrijven op zijn minst enige vorm van beleid op het gebied van databeveiliging en compliance. Privacybeleid is echter geen garantie voor correcte verwerking van gegevens.

kas2

Er is behoefte aan beveiligingsoplossingen die data kunnen beschermen over de hele infrastructuur, dus inclusief de cloud, particuliere apparaten en applicaties. Ook moet IT- en ander personeel zich veel bewuster zijn van cybersecurity en alles wat daarbij komt kijken. Dit omdat steeds meer afdelingen met data werken en moeten weten hoe die data kunnen worden beschermd.

"Gegevensinbreuk kan verwoestende consequenties hebben voor een bedrijf, maar ook de persoonlijke impact op het leven van individuen, klanten en medewerkers kan enorm zijn”, zegt Dmitry Aleshin, VP Product Marketing, Kaspersky Lab. “Cybersecurity is dus iedereens zorg. Data bevinden zich op apparaten en reizen door de cloud. Met regelgeving als de AVG is het belangrijker dan ooit dat bedrijven aandacht besteden aan strategieën op het gebied van gegevensbescherming."

Meer over
Lees ook
Nieuw rapport Barracuda laat zien dat cybercriminelen hun aanvalstactieken snel aanpassen

Nieuw rapport Barracuda laat zien dat cybercriminelen hun aanvalstactieken snel aanpassen

Barracuda heeft de vijfde editie van zijn spearphishing rapport gepubliceerd, dat laat zien hoe cybercriminelen snel inspelen op actuele ontwikkelingen en voortdurend nieuwe tactieken inzetten.

Bedrijven maken zich zorgen over phishing en identiteitsdiefstal

Bedrijven maken zich zorgen over phishing en identiteitsdiefstal

Ruim de helft (52%) van 300 ondervraagde IT- en cybersecurityprofessionals maakt zich zorgen over phishing en identiteitsdiefstal. Verder krijgt ruim een derde (38%) te maken met ongeautoriseerde apparatuur en toegang tot applicaties en data. Dat zijn twee resultaten uit de door Pulse Secure en de CyberRisk Alliance gepubliceerde Cybersecurity Res1

Acronis Cyberthreats Report: 2021 wordt het “jaar van de afpersing”

Acronis Cyberthreats Report: 2021 wordt het “jaar van de afpersing”

Acronis, wereldwijd leider op het gebied van cyberbescherming, heeft het 2020 Acronis Cyberthreats Report uitgebracht met een uitgebreide analyse van het dreigingslandschap van 2020 en prognoses voor 2021. Gezien de uitdagingen op het gebied van databescherming, die nog flink zijn toegenomen door het thuiswerken tijdens de coronacrisis, waarschuwt1