Een op de vijf organisaties is in 2016 getroffen door meer dan vijf cyberinbraken

cloud-computing-cheryl-empey

87% van de organisaties is in 2016 getroffen door een cyberinbraak. Bij één op de vijf organisaties werd in de afgelopen twaalf maanden zelfs meer dan vijf keer ingebroken door cybercriminelen.

Dit blijkt uit onderzoek van databeveiliger Bitglass in samenwerking met CyberEdge Group en Information Security Community op LinkedIn onder 3.000 IT professionals. Bitglass wijst erop dat public cloud apps in toenemende mate van kritiek belang zijn voor de productiviteit van bedrijven. Desondanks geeft slechts 24% van de professionals aan regelmatig SaaS en IaaS apps te controleren op beveiligingsproblemen.

Kritieke beheermogelijkheden ontbreken

“Bij enterprise cloud apps ontbreekt het aan kritieke beheermogelijkheden voor databeveiliging die het risico op een lek significant kan terugdringen”, zegt Nat Kausik, CEO van Bitglass. “Veel organisaties kunnen potentiële lekken na afloop detecteren. Slechts weinig organisaties zijn echter in staat dreigingen in real-time te mitigeren.”

De belangrijkste resultaten uit het onderzoek zijn:

  • 52% van de organisaties verwacht dat het budget voor IT-beveiliging zal toenemen.
  • Slechts 24% van de organisaties controleert SaaS en IaaS apps regelmatig op beveiligingsproblemen. In verhouding: ruim 60% doet dit bij desktops, laptops en het netwerk. 36% controleert mobiele apparaten op beveiligingsproblemen.
  • Een op de drie organisaties is in de afgelopen 12 maanden meer dan vijf keer gehackt. Dit is een verdubbeling ten opzichte van 2014.
  • 87% van de organisaties is slachtoffer geworden van tenminste één cyberaanval.
  • Organisaties geven het vaakst aan mobiel te zien als het meest kwetsbare onderdeel van hun IT-omgeving.
  • Ransomware is een grote zorg. 54% van de bedrijven is er echter in geslaagd gegijzelde data toegankelijk te maken zonder hiervoor losgeld te betalen.
  • 37% noemt phishing de belangrijkste bron van zorgen, gevolgd door insider threats (33%) en malware (32%).
  • Meer organisaties in de retail- (39%) en technologiesector (36%) geven een groot deel van hun budget uit aan security dan in andere verticale markten.

Detecteren van dreigingen

62% van de ondervraagde organisaties geeft tot slot aan dat het detecteren van dreigingen hun belangrijkste vermogen is om kritieke dreigingen tegen te gaan. Organisaties die de cloud hebben omarmd, geven aan vooral behoefte te hebben aan data-encryptie (72%), versleuteling van dataverkeer (60%) en toegangscontrole (56%). Als het gaat om zorgen over de cloud, blijken datalekken (57%), privacy (49%), vertrouwelijkheid (47%) en compliance (36%) tot de meeste zorgen te leiden.

Het onderzoeksrapport van Bitglass en CyberEdge Group is hier te vinden.

Lees ook
Niet man versus machine, maar man én machine

Niet man versus machine, maar man én machine

Een nieuw jaar, tijd om nog even terug, maar vooral vooruit te kijken! De groei in technologische ontwikkeling ging ook het afgelopen jaar goed door. Smart watches waren de nice-to-have, 3D-printers vinden hun weg naar consumenten en Tesla’s rijden (bijna) op autopilot. Die groei zat echter ook in het aantal datalekken en hacks.  Uit eigen onderzo1

Zorgverzekeraar Barmer GEK kiest file sharing-oplossing van T-Systems en Covata

Zorgverzekeraar Barmer GEK kiest file sharing-oplossing van T-Systems en Covata

T-Systems en Covata hebben met de Duitse zorgverzekeraar Barmer GEK hun eerste gezamenlijke klant binnengehaald. Barmer GEK kiest voor de file sharing-oplossing van de Australische databeveiligingsspecialist Covata voor het beschermen van hun gevoelige gegevens. De cloud gebaseerde file sharing-oplossing van Cavato is ontwikkeld op basis van een b1

Bijna helft van consumenten is wantrouwig over veiligheid persoonsgegevens

Bijna helft van consumenten is wantrouwig over veiligheid persoonsgegevens

Bijna de helft (48 procent) van alle consumenten is wantrouwig over de manier waarop bedrijven omgaan met hun gegevens. Dat blijkt uit onderzoek dat Verint uitvoerde in samenwerking met analyse- en consultancybureau Ovum en het Britse onderzoeksbureau Opinium onder meer dan 18.000 consumenten in negen verschillende landen, waaronder Nederland. Ver1