ESET brengt advies uit over omgaan met oplichters die zich voordoen als computerexperts

Cybersecurityspecialist ESET brengt een rapport uit op WeLiveSecurity.com met als titel Tech Support: Scammers with Teeth. Het rapport geeft informatie over hoe om te gaan met oplichters die zich voordoen als computerexperts en consumenten bellen met de melding dat hun pc of laptop geïnfecteerd is.

Het rapport is geschreven door David Harley, Senior Research Fellow bij ESET. Hij beschrijft onder meer de gevaren van het meespelen met de oplichter door het slachtoffer die weet dat hij opgelicht wordt. Harley noemt enkele praktische voorbeelden, waarbij slachtoffers ernstig fysiek zijn bedreigd. Hij geeft ook aan wat er kan gebeuren als iemand de oplichter niet als zodanig herkent en toegang geeft tot de computer. Een oplichter kan dan bestanden en programma’s wissen of wijzigen en de gebruiker buitensluiten.

“Wij krijgen veel vragen van mensen die een oplichter toegang gaven tot hun pc. Zij willen weten wat ze moeten doen“, zegt Harley. “De beste manier om problemen te voorkomen, is om geen toegang te geven tot je pc aan mensen die je niet kunt vertrouwen. Met dit probleem is gemakkelijker om te gaan als je als slachtoffer de mogelijkheid hebt om je pc via een extern medium op te starten. Het is ook het overwegen waard om een register-back-uptool van een externe leverancier te gebruiken als aanvulling op System Restore.”

Het rapport biedt informatie over hoe deze oplichterspraktijken te rapporteren zijn en hoe je ze vermijdt. De auteur geeft verder ook advies hoe om te gaan met de oplichter op het moment dat hij of zij belt.

Het rapport van Harley is hier te lezen.

 
Meer over
Lees ook
Door medewerkers veroorzaakte cyberschade wordt vaak niet ontdekt

Door medewerkers veroorzaakte cyberschade wordt vaak niet ontdekt

Werknemers houden in 40% van de bedrijven wereldwijd IT-beveiligingsincidenten achter – zo blijkt uit een nieuw rapport van Kaspersky Lab en B2B International, 'Human Factor in IT Security: How Employees are Making Businesses Vulnerable from Within'. Aangezien elk jaar 46% van de IT-beveiligingsincidenten door eigen medewerkers wordt veroorzaakt,1

Kwartaalrapport Kaspersky: van zero-day exploits tot ransomware

Kwartaalrapport Kaspersky: van zero-day exploits tot ransomware

In het tweede kwartaal van 2017 hebben we ervaren dreigingsactoren – ontwikkelaars van malware – een rijk scala aan nieuwe en verbeterde kwaadaardige tools de wereld in zien sturen, waaronder drie zero-day exploits en twee aanvallen zonder precedent: WannaCry en ExPetr. Deskundige analyse van de laatste twee suggereert dat de code nog niet helemaa1

Gebrek aan beveiligingsmaatregelen voor Internet of Things devices verdubbelde het aantal DDoS-aanvallen in 2016

Gebrek aan beveiligingsmaatregelen voor Internet of Things devices verdubbelde het aantal DDoS-aanvallen in 2016

Het aantal denial-of-service-cyberaanvallen (DoS) of distributed-denial-of-service-cyberaanvallen (DDoS) nam in 2016 toe van 3 naar 6 procent. Dit kwam door het gebrek aan toereikende beveiligingsmaatregelen voor Internet of Things devices (IoT). Van alle IoT-aanvallen kwam 60 procent uit Azië, 21 procent uit EMEA en 19 procent uit Noord- en Zuid-1