"Lopende campagne beïnvloedt Azure cloudomgevingen" - Proofpoint

proofpoint-385-250

Onderzoekers van cybersecuritybedrijf Proofpoint zien een aanhoudende cloudaccount overnamecampagne. De campagne beïnvloedt tientallen Microsoft Azure-omgevingen en honderden gebruikersaccounts. Ook brengt de campagne accounts van senior executives in gevaar.  

De campagne 

Onderzoekers van Proofpoint ontdekten eind november 2023 een nieuwe, kwaadaardige campagne die credential phishing en Account Take Over (ATO) technieken uit de cloud integreert. Dreigingsactoren van deze, nog steeds actieve, campagne, richten zich op gebruikers met individuele phishing-lokmiddelen via gedeelde documenten. Bijvoorbeeld via ingesloten koppelingen naar ‘document weergeven’. Zodra de gebruiker op de link klikt, gaat hij naar een schadelijke phishing-webpagina. 

De campagne richt zich op veel personen met verschillende titels binnen verschillende organisaties. Hierdoor treffen de dreigingsactoren honderden gebruikers, zoals Sales Directors, Account Managers en Finance Managers, wereldwijd. De campagne treft ook individuele executives, zoals Vice President Operations, Chief Financial Officers & Treasurer en President & CEO’s. De diverse selectie van doelwitten duidt op een praktische strategie die zich focust op het in gevaar brengen van accounts met verschillende toegangsniveaus tot waardevolle bronnen en verantwoordelijkheden in verschillende organisatorische functies.  

Dreigingsanalisten identificeren specifieke Indicators of Compromise (IOC’s) die linken naar de campagne. Zo gebruiken de dreigingsactoren een specifieke Linux user-agent tijdens de toegangsfase van de aanvalsketen. Zo krijgen ze toegang tot de aanmeldingsapplicatie ‘OfficeHome’ en ongeautoriseerde toegang tot aanvullende native Microsoft 365-applicaties, zoals:

  • ‘Office365 Shell WCSS-Client’ (wijst op toegang via de browser tot Office365-applicaties) 

  • ‘Office 365 Exchange Online’ (wijst op postcompromis misbruiken van mailboxen, data-exfiltratie en e-maildreigingen) 

  • ‘Mijn logins (‘My Signins’ (aanvallers gebruiken dit voor Multi-Factor Authenticatie (MFA) manipulatie) 

  • Mijn applicaties (‘My Apps’) 

  • Mijn profiel (‘My Profile’) 

Succesvolle initiële toegang leidt vaak tot een reeks ongeoorloofde activiteiten na het compromitteren, waaronder MFA-manipulatie, data-exfiltratie, interne en externe phishing en financiële fraude. Ook mailboxregels, waarbij aanvallers speciale verduisteringsregels voor het uitwissen van hun sporen en het verwijderen van kwaadaardige activiteiten uit de mailbox van de slachtoffers maken, behoort in deze reeks. 

De operationele infrastructuur 

De forensische analyse wijst uit dat de aanval verschillende proxy’s, datahostingdiensten en gekaapte domeinen aan het licht brengt. Deze vormen de operationele infrastructuur van de aanvallers. Door het gebruik van proxyservices, die de ogenschijnlijke geografische herkomst van ongeautoriseerde activiteiten afstemmen op die van de beoogde slachtoffers, omzeilen ze het geo-fencingbeleid. Bovendien stelt het gebruik van vaak wisselende proxyservices dreigingsactoren in staat om hun ware locatie te verhullen. Dit vormt een extra uitdaging voor verdedigers die deze activiteiten blokkeren. Daarnaast gebruiken de dreigingsactoren bepaalde lokale vaste ISP’s. Dit belemmert het weergeven van hun geografische locatie.  

Wat opvalt onder deze non-proxy bronnen zijn het in Rusland gevestigde ‘Selena Telecom LLC’ en de Nigeriaanse providers 'Airtel Networks Limited' en 'MTN Nigeria Communication Limited'. De campagne is nog niet toegeschreven aan een bekende dreigingsactor. Toch bestaat de mogelijkheid dat er Russische en Nigeriaanse aanvallers bij betrokken zijn. Dit trekt parallellen met eerdere cloudaanvallen.  

Versterk de verdediging van organisaties 

De volgende vijf maatregelen dragen bij aan het versterken van de verdediging van een organisatie: 

  1. Detecteer en beperk potentiële dreigingen. Loop de logboeken van de organisatie na op specifieke tekenreeksen van de user-agent en brondomeinen.  
  2. Dwing onmiddellijke wijzigingen van referenties af voor gecompromitteerde en beoogde gebruikers en forceer periodiek wijziging van wachtwoorden voor alle gebruikers. 
  3. Identificeer Account Take Overs (ATOs) en potentieel ongeautoriseerde toegang tot gevoelige bronnen in de cloudomgeving.  
  4. Identificeer initiële dreigingsvectoren, waaronder e-maildreigingen (zoals phishing, malware, imitatie enz.), brute-force aanvallen en wachtwoordspraypogingen. 
  5. Beperk de verblijfstijd van aanvallers. Zet een beleid voor automatische herstelmaatregelen in en minimaliseer mogelijke schade.  

Het Cloud Security Response Team van Proofpoint volgt deze dreiging op de voet. En op basis van latere ontdekkingen, kunnen aanvullende IOC’s worden toegevoegd. 

 

Lees voor meer informatie het volledige, Engelstalige bericht

 

Meer over
Lees ook
WatchGuard: Remote Access Software steeds vaker misbruikt

WatchGuard: Remote Access Software steeds vaker misbruikt

Hackers hebben hun pijlen steeds vaker gericht op Remote Access Software. Daarnaast zijn er nieuwe technieken in omloop voor het stelen van wachtwoorden en informatie. Ook maken cybercriminelen de overstap van het gebruik van scripts naar het toepassen van andere ‘living-off-the-land’-technieken om een aanval op eindpoints te starten. Dat conclude1

De speciale exploitatiecyclus van TA422: week na week hetzelfde

De speciale exploitatiecyclus van TA422: week na week hetzelfde

Proofpoint onderzoekers zagen vanaf eind maart 2023 dat de Russische Advanced Persistent Threat (APT) TA422 gemakkelijk gepatchte kwetsbaarheden gebruikte om verschillende organisaties in Europe en Noord-Amerika aan te vallen. TA422 overlapt met de aliassen APT28, Forest Blizzard, Pawn Storm, Fancy Bear en Blue Delta. De Amerikaanse inlichtingsdie1

Onderzoek Proofpoint: TA571 levert IcedID Forked Loader

Onderzoek Proofpoint: TA571 levert IcedID Forked Loader

Onderzoekers van Proofpoint ontdekten dat TA571 de Forked-variant van IcedID levert in twee campagnes. Dit vond plaats op 11 en 18 oktober 2023. Beide campagnes bevatten meer dan 6.000 berichten die allemaal een impact hadden op meer dan 1.200 klanten in verschillende sectoren verspreid over heel de wereld.