"Lopende campagne beïnvloedt Azure cloudomgevingen" - Proofpoint

proofpoint-385-250

Onderzoekers van cybersecuritybedrijf Proofpoint zien een aanhoudende cloudaccount overnamecampagne. De campagne beïnvloedt tientallen Microsoft Azure-omgevingen en honderden gebruikersaccounts. Ook brengt de campagne accounts van senior executives in gevaar.  

De campagne 

Onderzoekers van Proofpoint ontdekten eind november 2023 een nieuwe, kwaadaardige campagne die credential phishing en Account Take Over (ATO) technieken uit de cloud integreert. Dreigingsactoren van deze, nog steeds actieve, campagne, richten zich op gebruikers met individuele phishing-lokmiddelen via gedeelde documenten. Bijvoorbeeld via ingesloten koppelingen naar ‘document weergeven’. Zodra de gebruiker op de link klikt, gaat hij naar een schadelijke phishing-webpagina. 

De campagne richt zich op veel personen met verschillende titels binnen verschillende organisaties. Hierdoor treffen de dreigingsactoren honderden gebruikers, zoals Sales Directors, Account Managers en Finance Managers, wereldwijd. De campagne treft ook individuele executives, zoals Vice President Operations, Chief Financial Officers & Treasurer en President & CEO’s. De diverse selectie van doelwitten duidt op een praktische strategie die zich focust op het in gevaar brengen van accounts met verschillende toegangsniveaus tot waardevolle bronnen en verantwoordelijkheden in verschillende organisatorische functies.  

Dreigingsanalisten identificeren specifieke Indicators of Compromise (IOC’s) die linken naar de campagne. Zo gebruiken de dreigingsactoren een specifieke Linux user-agent tijdens de toegangsfase van de aanvalsketen. Zo krijgen ze toegang tot de aanmeldingsapplicatie ‘OfficeHome’ en ongeautoriseerde toegang tot aanvullende native Microsoft 365-applicaties, zoals:

  • ‘Office365 Shell WCSS-Client’ (wijst op toegang via de browser tot Office365-applicaties) 

  • ‘Office 365 Exchange Online’ (wijst op postcompromis misbruiken van mailboxen, data-exfiltratie en e-maildreigingen) 

  • ‘Mijn logins (‘My Signins’ (aanvallers gebruiken dit voor Multi-Factor Authenticatie (MFA) manipulatie) 

  • Mijn applicaties (‘My Apps’) 

  • Mijn profiel (‘My Profile’) 

Succesvolle initiële toegang leidt vaak tot een reeks ongeoorloofde activiteiten na het compromitteren, waaronder MFA-manipulatie, data-exfiltratie, interne en externe phishing en financiële fraude. Ook mailboxregels, waarbij aanvallers speciale verduisteringsregels voor het uitwissen van hun sporen en het verwijderen van kwaadaardige activiteiten uit de mailbox van de slachtoffers maken, behoort in deze reeks. 

De operationele infrastructuur 

De forensische analyse wijst uit dat de aanval verschillende proxy’s, datahostingdiensten en gekaapte domeinen aan het licht brengt. Deze vormen de operationele infrastructuur van de aanvallers. Door het gebruik van proxyservices, die de ogenschijnlijke geografische herkomst van ongeautoriseerde activiteiten afstemmen op die van de beoogde slachtoffers, omzeilen ze het geo-fencingbeleid. Bovendien stelt het gebruik van vaak wisselende proxyservices dreigingsactoren in staat om hun ware locatie te verhullen. Dit vormt een extra uitdaging voor verdedigers die deze activiteiten blokkeren. Daarnaast gebruiken de dreigingsactoren bepaalde lokale vaste ISP’s. Dit belemmert het weergeven van hun geografische locatie.  

Wat opvalt onder deze non-proxy bronnen zijn het in Rusland gevestigde ‘Selena Telecom LLC’ en de Nigeriaanse providers 'Airtel Networks Limited' en 'MTN Nigeria Communication Limited'. De campagne is nog niet toegeschreven aan een bekende dreigingsactor. Toch bestaat de mogelijkheid dat er Russische en Nigeriaanse aanvallers bij betrokken zijn. Dit trekt parallellen met eerdere cloudaanvallen.  

Versterk de verdediging van organisaties 

De volgende vijf maatregelen dragen bij aan het versterken van de verdediging van een organisatie: 

  1. Detecteer en beperk potentiële dreigingen. Loop de logboeken van de organisatie na op specifieke tekenreeksen van de user-agent en brondomeinen.  
  2. Dwing onmiddellijke wijzigingen van referenties af voor gecompromitteerde en beoogde gebruikers en forceer periodiek wijziging van wachtwoorden voor alle gebruikers. 
  3. Identificeer Account Take Overs (ATOs) en potentieel ongeautoriseerde toegang tot gevoelige bronnen in de cloudomgeving.  
  4. Identificeer initiële dreigingsvectoren, waaronder e-maildreigingen (zoals phishing, malware, imitatie enz.), brute-force aanvallen en wachtwoordspraypogingen. 
  5. Beperk de verblijfstijd van aanvallers. Zet een beleid voor automatische herstelmaatregelen in en minimaliseer mogelijke schade.  

Het Cloud Security Response Team van Proofpoint volgt deze dreiging op de voet. En op basis van latere ontdekkingen, kunnen aanvullende IOC’s worden toegevoegd. 

 

Lees voor meer informatie het volledige, Engelstalige bericht

 

Meer over
Lees ook
Belgische leger presenteert cybersecurityprogramma

Belgische leger presenteert cybersecurityprogramma

Het Belgische leger moet bij zeer grote cyberaanvallen op bijvoorbeeld het Belgische bedrijfsleven kunnen ingrijpen. Het Belgische ministerie van Defensie heeft een nieuw programma gepresenteerd rond cybersecurity. Dit meldt De Morgen. België wordt regelmatig opgeschrikt door incidenten op het gebied van cybersecurity. Zo bleken de ICT-systemen va1

Hoeveelheid malware voor Android met 30% gestegen

Hoeveelheid malware voor Android met 30% gestegen

De hoeveelheid malware voor het Android-besturingsysteem is afgelopen jaar met 30% gestegen ten opzichte van 2013. In totaal werden in 2014 anderhalf miljoen nieuwe malware exemplaren gevonden voor Android. Dit meldt G Data in het Mobile Malware Report. G Data trof in de eerste helft van 2014 751.136 nieuwe malware exemplaren voor Android aan. In1

Des milliards de dollars dérobés dans le plus grand casse numérique de tous les temps

Des milliards de dollars dérobés dans le plus grand casse numérique de tous les temps

Un groupe cybercriminels a réussi à détourner pas moins d'un milliard de dollars en deux ans au détriment de banques et d'organismes financiers. Kaspersky Lab  parle du plus gros casse numérique de tous les temps. Les attaques auraient été perpétrées par Carbabak, un groupe de hackers actifs à l'échelle mondiale. Ses membres proviendraient notamme1