Luchtvaart behandelt security zoals andere sectoren

Cybersecurity brengt risico's met zich mee. En sommige risico's kan je niet elimineren of indijken, die moet je gewoon accepteren. Zo klinkt het op de gemiddelde werkvloer. En sinds de voorbije week weten: ook in de luchtvaart.

Het lijkt verrassend, gezien de mogelijk spectaculaire gevolgen van een geslaagde cybermisdaad, maar toch is het zo: in de luchtvaartindustrie wordt op dezelfde manier met risico's omgegaan als in andere sectoren: sommige risico's kan je eenvoudig voorkomen, andere zijn het waard om grotere middelen voor in te zetten en nog andere moet je gewoonweg aanvaarden. In die laatste categorie behoren de 'exotische' risico's, waar de kans dat ze realiteit worden eerder laag is en waarvan het bestrijden een te hoog kostenplaatje oplevert.

Dat leerde ons een security-bijeenkomst in Eurocontrol, de in Brussel gevestigde Europese organisatie voor de veiligheid van het luchtruim. We vernamen er ook dat cybercriminaliteit slechts als een laag risico wordt ervaren, vergeleken met bijvoorbeeld kaping of een overval op de start-en landingsbaan. Een begrijpelijk risico, oordeelt Martin McKeay, senior security advocate bij Akamai: "Per slot van rekening zijn cybermisdaden in de luchtvaart voorlopig bijzonder zeldzaam. Zodra ze frequenter worden, zal die prioriteit wel veranderen."

Nochtans is de kans groot dat het risico nu al hoger is dan de luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en andere betrokken organisaties inschatten. Zo wordt vanuit de pilotenorganisaties gewezen op de mogelijkheid dat sommige echte aanvallen worden doodgezwegen, en dat systemen van de luchthavens of in de vliegtuigen worden geraakt door een aanval die eigenlijk op andere doelwitten was gericht. Bovendien is de kans groot dat deze sector eerder het doelwit wordt van een APT (advanced persistent threat), die soms jaren voorbereiding vergt en dus mogelijk nu al is ingezet.

Toch blijft Martin McKeay optimistisch op korte termijn: "We moeten ervan uitgaan dat er vroeg of laat geslaagde aanvallen zullen plaatsvinden, maar ik acht de kans bijzonder klein dat dit de komende zes maanden al zal gebeuren."

 
Meer over
Lees ook
"Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams"

"Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams"

In het recente onderzoek 'Het portret van de moderne informatiesecurityprofessional' deed Kaspersky onderzoek naar het wereldwijde tekort aan cybersecuritypersoneel. Zo onderzocht het de exacte redenen waarom bedrijven te weinig cybersecuritydeskundigen hebben.

Onderzoek WatchGuard: sterke stijging evasive malware

Onderzoek WatchGuard: sterke stijging evasive malware

Het gebruik van malware dat detectiemethoden probeert te omzeilen (‘evasive malware’) is het laatste kwartaal van 2023 fors gestegen. Daarnaast hebben hackers het steeds vaker voorzien op Exchange-mailservers. Het aantal ransomwarebesmettingen blijft wel verder afnemen, waarschijnlijk door diverse internationale inspanningen.

Zerto: Afsluiten van cyberverzekeringen lastiger vanwege toenemende complexiteit en regelmaat van aanvallen

Zerto: Afsluiten van cyberverzekeringen lastiger vanwege toenemende complexiteit en regelmaat van aanvallen

Zerto, een dochteronderneming van Hewlett Packard Enterprise, ziet voor 2024 drie belangrijke trends rond cybersecurity en het dreigingslandschap. De eerste is dat de toenemende complexiteit en regelmaat van cyberaanvallen het steeds moeilijker zullen maken voor bedrijven om een goede cyberverzekering af te sluiten. De tweede trend die Zerto opmer1