Luchtvaart behandelt security zoals andere sectoren

Cybersecurity brengt risico's met zich mee. En sommige risico's kan je niet elimineren of indijken, die moet je gewoon accepteren. Zo klinkt het op de gemiddelde werkvloer. En sinds de voorbije week weten: ook in de luchtvaart.

Het lijkt verrassend, gezien de mogelijk spectaculaire gevolgen van een geslaagde cybermisdaad, maar toch is het zo: in de luchtvaartindustrie wordt op dezelfde manier met risico's omgegaan als in andere sectoren: sommige risico's kan je eenvoudig voorkomen, andere zijn het waard om grotere middelen voor in te zetten en nog andere moet je gewoonweg aanvaarden. In die laatste categorie behoren de 'exotische' risico's, waar de kans dat ze realiteit worden eerder laag is en waarvan het bestrijden een te hoog kostenplaatje oplevert.

Dat leerde ons een security-bijeenkomst in Eurocontrol, de in Brussel gevestigde Europese organisatie voor de veiligheid van het luchtruim. We vernamen er ook dat cybercriminaliteit slechts als een laag risico wordt ervaren, vergeleken met bijvoorbeeld kaping of een overval op de start-en landingsbaan. Een begrijpelijk risico, oordeelt Martin McKeay, senior security advocate bij Akamai: "Per slot van rekening zijn cybermisdaden in de luchtvaart voorlopig bijzonder zeldzaam. Zodra ze frequenter worden, zal die prioriteit wel veranderen."

Nochtans is de kans groot dat het risico nu al hoger is dan de luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en andere betrokken organisaties inschatten. Zo wordt vanuit de pilotenorganisaties gewezen op de mogelijkheid dat sommige echte aanvallen worden doodgezwegen, en dat systemen van de luchthavens of in de vliegtuigen worden geraakt door een aanval die eigenlijk op andere doelwitten was gericht. Bovendien is de kans groot dat deze sector eerder het doelwit wordt van een APT (advanced persistent threat), die soms jaren voorbereiding vergt en dus mogelijk nu al is ingezet.

Toch blijft Martin McKeay optimistisch op korte termijn: "We moeten ervan uitgaan dat er vroeg of laat geslaagde aanvallen zullen plaatsvinden, maar ik acht de kans bijzonder klein dat dit de komende zes maanden al zal gebeuren."

 
Meer over
Lees ook
Wibu-Systems helpt industriële IoT-apparatuur te beveiligen met nieuwe security module

Wibu-Systems helpt industriële IoT-apparatuur te beveiligen met nieuwe security module

Wibu-Systems presenteert op de Embedded World beurs (hal 4, stand 540) CmASIC, de nieuwe generatie applicatiespecifieke security module gericht op intelligente toepassingen. CmASIC biedt producenten van intelligente apparaten een pasklare oplossing voor de beveiliging tegen cyberaanvallen en reverse engineering op het eindpunt van een IoT omgeving1

CIA kan smartphones en smart tv’s afluisteren

CIA kan smartphones en smart tv’s afluisteren

De CIA beschikt over zero-day kwetsbaarheden in zowel Windows, iOS, Android en Linux. De Amerikaanse opsporingsinstantie houdt deze beveiligingsproblemen bewust geheim om verdachten te kunnen afluisteren. Onder andere smart tv’s en smartphones kunnen door de overheidsinstantie worden afgeluisterd. Dit blijkt uit nieuwe documenten die klokkenluide1

Infineon Technologies zet onderzoeksproject voor industriële beveiliging op

Infineon Technologies zet onderzoeksproject voor industriële beveiliging op

Infineon Technologies wil beveiligingsmechanismen gaan ontwikkelen voor de industrie 4.0, zelfrijdende voertuigen en smart home oplossingen. Hiervoor richt het bedrijf het onderzoeksproject ALESSIO op. Het Fraunhofer Institute for Applied and Integrated Security (AISEC), Giesecke & Devrient, Siemens, de Technische Universiteit van München (TUM1