Meerderheid consumenten stopt organisatie in de ban bij datalek

1396955_49065589

De meerderheid van de consumenten (66%) is niet geneigd om te winkelen bij en noch zaken te doen met een organisatie waarvan persoonsgegevens zijn gestolen. Met name retailers (62%), banken (59%) en social media (58%) worden in de ban gedaan bij een datalek. Dit hangt samen met het feit dat 70 procent van de consumenten vindt dat de verantwoordelijkheid voor gegevensbescherming bij organisaties ligt. Sterker nog, 93 procent legt de volledige schuld in geval van een datalek bij de organisatie en overweegt dan actie tegen hen te ondernemen. Dit blijkt uit het Customer Loyalty onderzoek van Gemalto.

Vertrouwen in social media en banken het laagst

Slechts een kwart van de consumenten heeft het gevoel dat de bescherming en beveiliging van persoonsgegevens zeer serieus genomen wordt. Zij vertrouwen voornamelijk social media (61%), en banken (40%) niet als het gaat om de bescherming van hun gegevens. 91 procent is van mening dat de applicaties en websites die ze momenteel gebruiken een risico vormen voor de bescherming en beveiliging van persoonsgegevens. Daarom wil 82 procent van de consumenten dat organisaties meer online securitymaatregelen nemen.

Kwart van de consumenten slachtoffer van datalek

Een kwart van de ondervraagden is het slachtoffer geweest van frauduleus gebruik van financiële informatie (26%), persoonsgegevens (19%) en identiteitsdiefstal (16%). Daarnaast maakt tweederde zich zorgen omdat zij denken slachtoffer te worden van een datalek. Ondanks deze angst zijn consumenten niet van plan hun eigen online gedrag te veranderen. Meer dan de helft (55%) van de consumenten geeft bijvoorbeeld aan hetzelfde wachtwoord voor verschillende accounts te gebruiken.

"Aangezien steeds meer consumenten overwegen geen zaken meer te doen met organisaties die getroffen zijn door een datalek, is het belangrijk voor organisaties om met gegevensbeveiliging aan de slag te gaan. Daarbij kunnen zij zich richten op het stimuleren van veilig online gedrag bij consumenten en het voldoen aan de security basisprincipes. Dit betekent dat je als organisatie je meest waardevolle bezit, waaronder klantgegevens, beschermt met onder andere encryptie en two factor authenticatie", aldus Dirk Geeraerts, identity en data protection expert bij Gemalto.

Meer over
Lees ook
Helft van bedrijven in kritieke sectoren is doelwit van cybercriminelen

Helft van bedrijven in kritieke sectoren is doelwit van cybercriminelen

Aanvallen op de kritieke infrastructuur van een land zijn niet zonder gevaar. Onder kritieke infrastructuur valt onder andere de energiesector, watervoorzieningen en financiële sector. Meer dan de helft van alle bedrijven die met kritieke infrastructuur te maken hebben melden te zijn aangevallen door cybercriminelen. Dit blijkt uit onderzoek van1

BSA-onderzoek Europese cyber security-wetgeving: lidstaten wisselend voorbereid

Niet elke EU-lidstaat is even goed voorbereid als het gaat om cyber security. Dat blijkt uit een onderzoek van BSA | The Software Alliance, dat voor het eerst Europese wet- en regelgeving op het gebied van cyber security analyseerde. De BSA | The Software Alliance toetste de nationale wet- en regelgeving in alle 28 EU-lidstaten aan de hand van 25 criteria die als essentieel worden beschouwd voor effectieve bescherming van cyber security. Doel van dit onderzoek was de EU-landen een mogelijkheid te bieden om hun eigen policy’s af te zetten tegen key metrics. Daarnaast zet BSA hiermee een stap v1