Onderzoek Auth0: bedrijven die SaaS-componenten gebruiken, innoveren en lanceren sneller

Auth0-534300

Auth0, het identiteitsplatform voor applicatieteams, heeft de resultaten gepubliceerd van zijn wereldwijde onderzoek ‘ How Development Teams Purchase SaaS’, in samenwerking met Bessemer Venture Partners. Deze digitale onderzoeksenquête, afgenomen door SD Times, is uitgevoerd onder respondenten uit grote en kleine(re) bedrijven, uit verschillende sectoren en regio’s en met verschillende rollen binnen een applicatieontwikkelingsteam. Het onderzoek onthulde twee trends: bedrijven die SaaS-componenten implementeren, innoveren sneller dan bedrijven die dat niet doen; en bedrijven die sneller innoveren, vertrouwen meer op de inbreng van ontwikkelteams voor de aankoop van SaaS-componenten.
 
Het bouwen van software is noodzakelijk geworden voor bedrijven om te kunnen concurreren in de huidige, door de cloud gedomineerde markt. SaaS-componenten zoals authenticatie, monitoring en betalingsverwerking zijn zeer waardevolle bouwstenen voor ontwikkelteams, waarmee ze sneller en slimmer applicaties bouwen. De bevindingen uit het onderzoek laten een correlatie zien tussen het gebruik van SaaS-componenten en de snelheid en frequentie van het vrijgeven van nieuwe diensten:
  • Meer dan de helft van de respondenten (51 procent) die een keer per maand of vaker nieuwe functies vrijgeven, maakt in meer dan de helft van hun applicaties gebruik van SaaS-componenten.
  • 80 procent van de respondenten die nieuwe functies langzamer vrijgeven (een keer per maand tot een keer per twaalf maanden), gebruikt in het merendeel van zijn applicaties geen SaaS-componenten.
  • 'Tijdbesparing en wendbaarheid' werd als belangrijkste reden genoemd (76 procent) voor het gebruik van SaaS-componenten, gevolgd door 'functies en functionaliteit' en 'de inzet van technische expertise'.
Er zijn nog steeds enorme marktkansen voor de integratie van SaaS-componenten die onbenut blijven, en 58 procent van de respondenten zegt dat hun bedrijf de investeringen in externe SaaS-diensten komend jaar zal verhogen. De applicatiecomponenten die worden genoemd als het lastigst om zelf te bouwen zijn: 1) betalingsverwerking; 2) authenticatie; 3) gegevensbeheer en -opslag. In elke functie SaaS-componenten implementeren is de investering meer dan waard. Van alle respondenten die een SaaS-platform voor authenticatie gebruiken, geeft 83 procent aan een kortere time-to-market te hebben.
 
"Als vroege investeerders in deze categorie zijn we weggeblazen door de enorme groei van cloud computing dit jaar, vooral in deze moeilijke tijden", zegt Ethan Kurzweil, partner bij Bessemer Venture Partners. "2020 leverde het bewijs dat cloud de basis is voor digitale bedrijfsvoering en software. Voor ondernemingen over de hele wereld is het belangrijker dan ooit om SaaS-componenten te integreren om tijd en kosten te besparen en producten te innoveren. Het onderzoek van Auth0 onderstreept de waarde en rol van ontwikkelplatforms bij het aanjagen van de snelheid en de waarde van softwareontwikkeling".
 
De manier waarop SaaS-componenten worden geselecteerd was ook een hoofdthema van het onderzoek. Het blijkt dat ontwikkelaars er veel belang aan hechten om geraadpleegd te worden bij de aankoop van SaaS-componenten. Het onderzoek leverde daarnaast duidelijke resultaten over de manier waarop deze bedrijven de feedback van de ontwikkelingsteams meenemen in hun SaaS-aankoopbeslissingen. Het hebben van inspraak in de selectie van SaaS-componenten is belangrijk voor 91 procent van de ontwikkelaars. Wanneer ze inspraak hebben resulteert dat in meer werktevredenheid (88 procent) en productiviteit (87 procent).
 
Alessandro Orrù, senior engineeringmanager bij Moneyfarm: "Onze focus ligt op onze producten en diensten. Auth0 heeft ons interne ontwikkelteam vrijgemaakt om zich te concentreren op zijn kerntaken. Dit betekent dat we belangrijke functies via microservices efficiënter kunnen introduceren zonder ons eigen team onder druk te zetten.”
 
Shiven Ramji, Chief Product Officer bij Auth0: "Auth0 is gebaseerd op het idee dat ontwikkelaars zich moeten kunnen focussen op de innovaties die belangrijk zijn voor hun klanten. Dit onderzoek versterkt die overtuiging alleen maar, en het is fantastisch om te zien dat ontwikkelaars een steeds grotere invloed hebben binnen hun bedrijven bij het nemen van belangrijke zakelijke beslissingen. Deze enquête bevestigt de grote invloed van SaaS-componenten op de algehele productiviteit en de samenwerking tussen teams. We bevinden ons nog in de beginfase van de adoptie, en diensten zoals authenticatie zullen steeds vaker worden ingezet, vooral omdat SaaS-componenten steeds wijdverspreider zijn.”
 
Over het onderzoek
Het onderzoek werd door SD Times online blind uitgevoerd onder 352 respondenten. 64 procent hiervan is afkomstig uit Noord-Amerika, 20 procent uit EMEA, 15 procent uit APAC en 1 procent uit Zuid-Amerika. De volledige enquête ‘How Development Teams Purchase SaaS’ is hier te downloaden.
Lees ook
Auth0 verdubbelt omzet in EMEA

Auth0 verdubbelt omzet in EMEA

Auth0, het identiteitsplatform voor applicatieteams, kondigt een omzetverdubbeling aan in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) in het derde kwartaal in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Randstad, Pret A Manger, Nutmeg, Flo Health, Libération, WeTransfer, en DPG Media met zijn "Streamz" online video-on-demand platform sluiten zich aan

Nederlandse consumenten kwetsbaar voor e-mailfraude bij online shoppen tijdens feestdagen

Nederlandse consumenten kwetsbaar voor e-mailfraude bij online shoppen tijdens feestdagen

Proofpoint, een cybersecurity- en compliance-bedrijf, publiceert onderzoek waaruit blijkt dat slechts 20% van de top 10 online retailers in Nederland het strengste en aanbevolen niveau van Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance (DMARC) hebben geïmplementeerd.

Extreme Networks en Deutsche Telekom introduceren nieuwe cloud-gedreven LAN-service

Extreme Networks en Deutsche Telekom introduceren nieuwe cloud-gedreven LAN-service

Extreme Networks, Inc. een cloudgedreven netwerkbedrijf, gaat een strategisch partnerschap aan met Deutsche Telekom. Doel van de samenwerking is om de nieuwe generatie van Telekom’s managed net-based LAN-service te introduceren, NBLS 2.0. De service is nu beschikbaar voor klanten.