Ook 15,2 miljoen Britse klanten getroffen door datalek bij Equifax

data-freeimages-malkowitch

Het datalek in mei 2017 bij het Amerikaanse kredietbureau Equifax blijkt omvangrijker dan tot nu toe werd aangenomen. Niet alleen gegevens van zo’n 143 miljoen Amerikaanse klanten zijn buitgemaakt, ook data van 15,2 miljoen Britse klanten zijn gestolen.

Dit maakt Equifax bekend op zijn website. Het kredietbureau werd in mei 2017 getroffen door een datalek, dat lange tijd stil werd gehouden. Het lek werd op 29 juli opgemerkt, maar pas in september naar buitengebracht door Equifax. Aanvallers hebben misbruik gemaakt van een oude kwetsbaarheid in Apache Struts, die op 6 maart 2017 door The Apache Software Foundation is gedicht. Equifax hield zijn software echter niet up-to-date, waardoor het bedrijf met kwetsbare software werkte.

15,2 miljoen Britse klanten getroffen

Eerder werd al bekend dat 143 miljoen Amerikaanse klanten door het datalek werden getroffen. Nu meldt Equifax dat ook een bestand met gegevens van 15,2 miljoen Britse klanten is buitgemaakt. Van 14,5 miljoen klanten zijn namen en geboortedata gestolen. Daarnaast zijn:

  • van 637.000 klanten telefoonnummers gestolen
  • van 12.086 klanten e-mailadressen buitgemaakt
  • van 14.961 klanten gebruikersnamen, wachtwoorden, beveiligingsvragen en -antwoorden en gedeeltelijke creditcardgegevens gestolen
  • van 29.188 klanten hun rijbewijsnummer uitgelekt

Overigens maakte Equifax in september bekend in maart 2017 ook al door een datalek te zijn getroffen. Het gaat om een losstaand incident, al zitten mogelijk wel dezelfde aanvallers achter de aanval.

Lees ook
Onderzoek WatchGuard: sterke stijging evasive malware

Onderzoek WatchGuard: sterke stijging evasive malware

Het gebruik van malware dat detectiemethoden probeert te omzeilen (‘evasive malware’) is het laatste kwartaal van 2023 fors gestegen. Daarnaast hebben hackers het steeds vaker voorzien op Exchange-mailservers. Het aantal ransomwarebesmettingen blijft wel verder afnemen, waarschijnlijk door diverse internationale inspanningen.

Zerto: Afsluiten van cyberverzekeringen lastiger vanwege toenemende complexiteit en regelmaat van aanvallen

Zerto: Afsluiten van cyberverzekeringen lastiger vanwege toenemende complexiteit en regelmaat van aanvallen

Zerto, een dochteronderneming van Hewlett Packard Enterprise, ziet voor 2024 drie belangrijke trends rond cybersecurity en het dreigingslandschap. De eerste is dat de toenemende complexiteit en regelmaat van cyberaanvallen het steeds moeilijker zullen maken voor bedrijven om een goede cyberverzekering af te sluiten. De tweede trend die Zerto opmer1

Proofpoint's 2024 State of the Phish rapport: 69% van Nederlandse werknemers gokt met security van organisaties

Proofpoint's 2024 State of the Phish rapport: 69% van Nederlandse werknemers gokt met security van organisaties

Proofpoint, publiceert vandaag de tiende editie van het jaarlijkse State of the Phish-rapport. Hieruit blijkt dat meer dan twee derde (69%) van Nederlandse werknemers hun organisaties bewust in gevaar brengt. Dit leidt tot ransomware- of malware-infecties, datalekken of financieel verlies. Ondanks een lichte daling van succesvolle phishing-aanvall1