Record aan kwetsbaarheden zorgt voor meer innovatie in cybersecurity

Dimension Data logo

Dimension Data onthult exclusieve resultaten uit zijn Executive Guide voor NTT Security 2019 Global Threat Intelligence Report. Dit rapport focust op de cyber maturity van diverse Europese organisaties.

De gemiddelde cybermaturity-beoordeling blijft wereldwijd steken op een zorgwekkende 1,45 op een schaal van 1 tot 5. Deze score wordt bepaald door de totaalaanpak van een organisatie ten opzichte van cybersecurity vanuit een proces-, metrics- en strategisch perspectief. De bevindingen komen in een tijd waarin de beveiligingskwetsbaarheden ook tot een recordhoogte zijn gestegen: een stijging van 12,5 procent ten opzichte van 2017.

De financiële- en technologiesector hebben de hoogste maturityratings van respectievelijk 1,71 en 1,66. Deze sectoren blijven hun beveiliging uitbreiden, gezien ze tot de meest getargete sectoren behoren met ieder 17 procent van alle geregistreerde aanvallen in 2018.

Door het doorzoeken van gigantische hoeveelheden logs en aanvallen kan het rapport de meest voorkomende aanvalstypes vaststellen. Webaanvallen vormen de meest voorkomende bedreiging, met een verdubbeling in frequentie sinds 2017 en goed voor 32 procent van alle aanvallen die vorig jaar werden gedetecteerd. Reconnaissance (16 procent) is de tweede meest voorkomende vijandige activiteit, op de voet gevolgd door service-specifieke aanvallen (13 procent) en brute-force-aanvallen (12 procent).

Mark Thomas, VP Cybersecurity bij Dimension Data: “Er is duidelijk werk aan de winkel. Alle sectoren moeten robuustere beveiliging instellen. Veel CXO’s erkennen het belang van meer strategische investeringen om de positie van hun cybersecurity-verdediging te verbeteren.”

“De kunst van het voorspellen van dreigingen is volop in ontwikkeling, met nieuwe samenwerkingen en buy-in in de keten van cybersecurity. De meest getargete sectoren zijn bovendien het meest geneigd om ondersteuning in te schakelen bij het ontwikkelen van hun strategieën en het bouwen van hun beveiligingsprogramma's. Dit is een goed voorteken voor bedrijven die een bepaalde cybermaturity-rating willen bereiken.”

Andere hoogtepunten uit het Executive Guide voor NTT Security 2019 Global Threat Intelligence Report zijn onder meer:

  • 35 procent van de aanvallen wereldwijd is afkomstig van IP-adressen in de VS en China, gevolgd door EMEA en APAC;
  • crypto-jacking is een grootschalige vijandige activiteit – met soms meer detecties dan alle andere malware samen – waardoor de technologie- en onderwijssector het zwaarst worden getroffen;
  • diefstal van inloggegevens neemt toe naarmate aanvallers zich richten op cloudinloggegevens. Technologiebedrijven, telco's en zakelijke en professionele services worden hierdoor aanzienlijk beïnvloed.
Meer over
Lees ook
Onderzoek Balabit: top 10 populairste hackmethoden

Onderzoek Balabit: top 10 populairste hackmethoden

Balabit publiceert een Contextual Security Intelligence-rapport (CSI) met de tien populairste hackmethoden. Het onderzoek, gehouden onder 494 IT-securitybeveiligers, biedt organisaties inzicht in de methoden en kwetsbare plekken die hackers het vaakst gebruiken – of misbruiken – om in korte tijd gevoelige informatie te verkrijgen. De belangrijkste1

Niet man versus machine, maar man én machine

Niet man versus machine, maar man én machine

Een nieuw jaar, tijd om nog even terug, maar vooral vooruit te kijken! De groei in technologische ontwikkeling ging ook het afgelopen jaar goed door. Smart watches waren de nice-to-have, 3D-printers vinden hun weg naar consumenten en Tesla’s rijden (bijna) op autopilot. Die groei zat echter ook in het aantal datalekken en hacks.  Uit eigen onderzo1

Bijna helft van consumenten is wantrouwig over veiligheid persoonsgegevens

Bijna helft van consumenten is wantrouwig over veiligheid persoonsgegevens

Bijna de helft (48 procent) van alle consumenten is wantrouwig over de manier waarop bedrijven omgaan met hun gegevens. Dat blijkt uit onderzoek dat Verint uitvoerde in samenwerking met analyse- en consultancybureau Ovum en het Britse onderzoeksbureau Opinium onder meer dan 18.000 consumenten in negen verschillende landen, waaronder Nederland. Ver1