‘Romantische phishing’ is populairder dan ooit

Kaspersky Lab experts constateren dat dit jaar veel meer phishing-praktijken plaatsvinden rondom Valentijnsdag dan een jaar geleden. Het aantal gedetecteerde en geblokkeerde pogingen om frauduleuze romantische of erotische websites te bezoeken is in de eerste helft van februari meer dan verdubbeld in vergelijking met diezelfde periode in 2018. Cybercriminelen lijken elke aanleiding aan te grijpen om geld en gegevens buit te maken, zo blijkt uit de dreigingsanalyses. De Kaspersky Lab experts hebben wereldwijd 4,3 miljoen criminele activiteiten opgespoord tegen 2 miljoen afgelopen jaar in aanloop naar Valentijnsdag.

kasperskylab_200x46 De zwaarst getroffen landen zijn Brazilië (ruim 6,4 procent van alle detecties), Portugal (meer dan 5,8 procent) en Venezuela (5,5 procent). Daarna komen Griekenland (5,3 procent) en Spanje (5,1 procent). Uit grondige analyse van de e-mails blijkt dat fraudeurs nietsvermoedende consumenten vooral in de val proberen te lokken met geschenkartikelen die zogenaamd in de voorverkoop zijn. Erotische artikelen zijn erg populair. Waakzaamheid is belangrijk, ook als er liefde in het spel is, zo onderschrijven de bevindingen van het Kaspersky Lab onderzoek.

"Ons onderzoek toont aan dat er geen verschil is tussen phishing-activiteiten in het kader van grote sportevenementen, nep-facturen of romantische voorwendselen”, zegt Andrey Kostin, Secuity-expert bij Kaspersky Lab. “Al deze activiteiten zijn gericht op het stimuleren van emoties. Of het nu gaat om opwinding, stress of liefde. Zo kan bijna alles een wapen worden voor cybercriminelen. Deze gedetecteerde piek in aanloop naar Valentijnsdag is opnieuw een goede waarschuwing dat we altijd voorzichtig moeten zijn op het internet. Ook als je heel onschuldig online een bos bloemen voor je geliefde bestelt.”

Meer over
Lees ook
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing

Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing

Nederlandse jongeren en jongvolwassenen worden bovengemiddeld vaak slachtoffer van phishing. Ze trappen vaker in phishingmails en lopen hierbij ook vaker financiële schade op. Tegelijkertijd onderschatten jongeren de kans dat zij slachtoffer worden van bijvoorbeeld identiteitsfraude en gegevensverlies door een datalek. Dat blijkt uit een grootscha1

Laat criminelen er niet vandoor gaan met het geld en de gegevens van klanten

Laat criminelen er niet vandoor gaan met het geld en de gegevens van klanten

Met Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis in aantocht zal binnenkort iedereen weer op jacht zijn naar de beste koopjes. Volgens onderzoek van Thuiswinkel.org zullen de feestdagen van 2021 een recordjaar betekenen voor de (digitale) retail. In al deze opwinding is het eenvoudig om de basisprincipes van online beveiliging te vergeten. Hierdoor kunne1

Mimecast: 1 op 7 Nederlanders lijdt financiële schade door phishing

Mimecast: 1 op 7 Nederlanders lijdt financiële schade door phishing

Bedrijven moeten hun klanten beschermen tegen phishingmails en malafide websites. Dat vindt een meerderheid van de Nederlanders, zo blijkt uit de Monitor Phishing en Merkvertrouwen 2021 van cyberbeveiliger Mimecast.