'Wees alert op online bankkaartfraude tijdens de eindejaarsperiode'

hacker

In de feestmaand december worden er almaar meer pakjes via webshops besteld. Online betaalbedrijf Stripe waarschuwt met een nieuw rapport voor online fraude, dat wereldwijd toeneemt. In het rapport, waarin Stripe bankkaartfraude in 25 landen analyseerde, identificeert het bedrijf een aantal patronen om consumenten en webshops te helpen fraude te herkennen en bestrijden.

In ons land maken we in fysieke winkels gebruik van een PIN-code om af te rekenen. Daardoor komt bankkaartfraude aan de kassa of in restaurants minder vaak voor. Oplichters richten zich meer op online winkels, waar ze met gestolen of vervalste kredietkaartgegevens kunnen betalen. Ook al maken de meeste Belgische webshops gebruik van tweefactorauthenticatie met een kaartlezer, wereldwijd zijn er nog steeds online shops waar je enkel met kaartnummer, CVC-code en vervaldatum kunt betalen.

Verschillen in bestelpatroon

Uit gegevens over kredietkaartfraude van de periode 2015-2016 stelde Stripe vast dat:

  • in 40% van de gevallen er meer dan één frauduleuze bestelling met de gestolen kredietkaart(gegevens) plaatsvindt;
  • de meeste frauduleuze transacties plaatsvinden op tijden en dagen dat de meeste mensen net niet online aan het shoppen zijn, zoals kerstdag of tweede kerstdag, of ’s nachts;
  • oplichters zichzelf verraden door in korte tijd met dezelfde bankkaart herhaaldelijk bestellingen te doen bij dezelfde webwinkel. Dit doen ze 10 keer sneller dan legitieme bankkaarthouders. Het bestelpatroon van de online fraudeur verschilt dus sterk van het klassieke, meer verspreide bestelpatroon;
  • oplichters de bestelde producten bij voorkeur laten bezorgen op algemene bezorgadressen die niet zijn gekoppeld aan hun persoonlijke identiteit, of ze kopen diensten in plaats van producten.

Uitgavenstaat goed bekijken

Daarnaast zou te verwachten zijn dat fraudeurs bestellingen plaatsen die duurder zijn dat de gemiddelde legitieme bestelling. Ze hoeven er immers niet voor te betalen. In de meeste landen is er relatief weinig verschil in de waarde tussen frauduleuze en legitieme transacties. In Finland daarentegen bestellen fraudeurs wél vaak duurdere producten of diensten. Consumenten kijken dus maar best goed naar hun uitgavenstaat.

“Hoewel we een aantal consistente patronen zien in het gedrag van fraudeurs, zoals de snelheid waarmee ze bestellingen plaatsen bij dezelfde webwinkel of hun neiging om 's avonds laat actief te zijn, blijkt dat veel van deze patronen sterk verschillen per land en per fraudeur. Wij raden daarom aan om zelflerende antifraudetools te gebruiken. Deze machine learning toepassingen zijn ontwikkeld op basis van grote hoeveelheden data en helpen bedrijven om de juiste balans te vinden tussen het bestrijden van fraude en het vergroten van de omzet”, zegt Duco van Lanschot, Head of Benelux voor Stripe.

Voor rekening van online bedrijven

In tegenstelling tot fysieke winkels zijn de bijkomende kosten voor kredietkaartfraude voor rekening van online bedrijven. Volgens onderzoek door LexisNexis kost één dollar aan frauduleuze bestellingen de online winkel uiteindelijk gemiddeld nog eens $2,62 extra.

Het volledige rapport is te vinden op de website van Stripe.

Lees ook
Microsoft opent Transparency Center in Brussel

Microsoft opent Transparency Center in Brussel

Microsoft opent haar eerste Europese Microsoft Transparency Center in Brussel. Het bedrijf gaat overheden in het centrum inzicht geven in de broncode van Microsoft-software en informeren over cybercrime. Het Amerikaanse IT-bedrijf stelt met het centrum te willen bijdrage aan een veilige digitale omgeving. Overheden moeten hun nationale It-infrastr1

Hackers stelen 45 miljoen euro van Amerikaanse belastingdienst

Hackers stelen 45 miljoen euro van Amerikaanse belastingdienst

Cybercriminelen hebben maar liefst 45 miljoen euro buitgemaakt bij de Amerikaanse belastingdienst, de Internal Revenue Service (IRS). Dankzij een computerfout waren de aanvallers in staat geld weg te sluizen van Amerikaanse burgers. CNN meldt dat de persoonsgegevens van in totaal 200.000 Amerikanen voor de aanval is misbruikt. Deze data zou niet a1

Activiteiten van hackers in real-time opsporen met SAS Cybersecurity

Activiteiten van hackers in real-time opsporen met SAS Cybersecurity

Cybercriminelen worden steeds slimmer en veranderen continu van methoden en werkwijze. De beste verdediging tegen cyberaanvallen is een proactieve benadering. Cyberbedreigingen zouden niet alleen als een IT-issue moeten worden gezien, maar juist als een zakelijk probleem worden behandeld. Dit stelt SAS Cybersecurity. Om hackers het hoofd te bieden1