Yahoo opnieuw getroffen door datalek

Opnieuw is een datalek bij Yahoo aan het licht gekomen. Het Amerikaanse bedrijf meldt dat aanvallers in 2015 en 2016 met behulp van vervalste cookies toegang hebben weten te krijgen tot 32 miljoen Yahoo-accounts.

Dit blijkt uit een document dat Yahoo heeft ingediend bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC). Het bedrijf maakte in november en december 2016 al bekend onderzoek te doen naar vervalste cookies die aanvallers de mogelijkheid geven toegang te krijgen tot accounts van gebruikers, zonder hiervoor het wachtwoord nodig te hebben. Dit onderzoek wijst nu uit dat onbevoegden in 2015 en 2016 met behulp van dit soort cookies toegang hebben verkregen tot ongeveer 32 miljoen accounts.

Verband met cyberincident uit 2014

Yahoo stelt dat de aanval mogelijk verband houdt met het grootschalige cyberincident bij Yahoo uit 2014, waarbij cybercriminelen toegang verkregen tot tenminste 500 miljoen Yahoo-accounts. Yahoo stelt dat deze aanval is opgezet door ‘staats-gesponsorde actoren’. Het bedrijf zegt te vermoeden dat de vervalste cookies het werk zijn van dezelfde aanvallers. Ook meldt het bedrijf te vermoeden dat een derde partij toegang heeft verkregen tot de broncode van Yahoo, en met behulp hiervan heeft weten te achterhalen hoe bepaalde cookies konden worden vervalst.

Yahoo is de afgelopen tijd regelmatig in het nieuws geweest met datalekken. Zo werd het bedrijf in 2014 getroffen door een datalek waarbij gegevens van 500 miljoen accounts werden gestolen, dat uiteindelijk pas in 2016 naar buiten werd gebracht. Yahoo gaf later in een document dat werd ingediend bij de SEC toe dat sommige medewerkers al in 2014 op de hoogte waren van de aanval. De SEC is een onderzoek gestart naar het incident. Daarnaast werden in 2013 de gegevens van ruim een miljard Yahoo-accounts gestolen.

Meer over
Lees ook
Deep Instinct: organisaties doen er twee werkdagen over om op beveiligingsincidenten te reageren

Deep Instinct: organisaties doen er twee werkdagen over om op beveiligingsincidenten te reageren

Deep Instinct, de aanbieder van het eerste en enige op deep learning gebaseerde security-framework, publiceert vandaag zijn halfjaarlijkse Voice of SecOps Report. Uit dit rapport blijkt dat organisaties gemiddeld 17,2 uur nodig hebben om op een cyberaanval te reageren, oftewel twee werkdagen. Wereldwijd ligt dit gemiddeld nog hoger, namelijk 20.91

Internationaal advocatenkantoor CMS lanceert de 'Breach Assistant'-app

Internationaal advocatenkantoor CMS lanceert de 'Breach Assistant'-app

Internationaal advocatenkantoor CMS lanceert de 'Breach Assistant'-app. De app begeleidt bedrijven over de hele wereld tijdens de eerste kritieke uren van datalekken en andere cyberincidenten.

De impact van COVD-19 op datalekken

De impact van COVD-19 op datalekken

Cybercriminelen hebben in de verwarring die is ontstaan door de COVID-19-pandemie elke kans op financieel gewin aangegrepen. Uit een drie maanden durend onderzoek van Verizon blijkt dat beproefde methoden om gegevens te bemachtigen succesvoller waren dan voorheen. Zo w1