Kwart Nederlanders slachtoffer van frauduleuze transacties : Signicat

Signicat-2021-400275

Ruim een kwart (26%) van de Nederlanders kreeg vorig jaar te maken met een frauduleuze financiële transactie of een ander beveiligingsprobleem op een rekening. Dat blijkt uit een Europees onderzoek van Signicat onder ruim 7.600 consumenten van financiële producten.

Een frauduleuze transactie kan op verschillende manieren tot stand komen. Een oplichter kan zich bijvoorbeeld telefonisch voordoen als een bankmedewerker, met het verzoek om uit veiligheidsoverwegingen snel geld over te maken naar een andere rekening.

Een andere populaire truc is het versturen van phishingmails, -sms’jes en appjes met daarin een link naar een nagemaakte banksite. Als het slachtoffer hierop inlogt, krijgt de crimineel de bankgegevens in handen. Daarmee kan hij geld van de rekening stelen of betalingen uit naam van het slachtoffer doen.

Betere bescherming gewenst

De meeste gedupeerde consumenten zijn tevreden over hoe financiële dienstverleners reageren op een fraudemelding. Slechts een klein deel (16%) vindt dat ze ronduit slecht geholpen zijn na een frauduleuze transactie. Wel vindt ruim een kwart van de gedupeerden dat de financiële dienstverlener meer had kunnen doen om hen tegen fraude te beschermen.

Bezwaren tegen datadeling

Het onderzoek ‘Battle to Onboard’ richtte zich ook op de omgang met klantgegevens. Een ruime meerderheid (66%) wil niet dat financiële dienstverleners hun data met partners delen. Ongeveer de helft van de Nederlandse consumenten heeft zelfs bezwaren tegen het delen van een beperkt aantal geanonimiseerde gegevens. Bijna een derde keurt dit wel goed.

63 procent van de consumenten vertrouwt erop dat de financiële dienstverlener zorgt voor een goede beveiliging van hun gegevens. Toch zijn de meeste mensen huiverig om tijdens de aanvraag van een financieel product allerlei gegevens af te staan. Slechts 12 procent maakt zich hier helemaal geen zorgen over.

Fraude tegengaan

“Jaarlijks krijgen miljoenen Nederlanders te maken met een frauduleuze transactie”, zegt Thijs Vink, Chief Central and Southern Europe bij Signicat. “Het voorkomen en detecteren van fraude is een cruciale taak voor financiële dienstverleners. Maar minstens zo belangrijk is dat zij gedupeerde klanten goed ondersteunen. Op beide punten is nog winst te boeken.”

Verder adviseert Vink financiële dienstverleners om zeer terughoudend te zijn met het delen van klantgegevens. “Uit dit onderzoek blijkt dat een grote groep Nederlanders hier niet van gediend is, zelfs als de gegevens niet naar individuele klanten te herleiden zijn.”

Battle to Onboard

Aan ‘Battle to Onboard’ werkten consumenten uit 14 verschillende landen mee, waaronder 508 Nederlanders. Met dit onderzoek brengt Signicat de verwachtingen van de moderne consument in kaart, zodat financiële dienstverleners hun processen kunnen verbeteren.

Benieuwd naar het volledige onderzoeksrapport? U kunt het rapport hier downloaden.

Meer over
Lees ook
Fortinet neemt Meru Networks over

Fortinet neemt Meru Networks over

Leverancier van IT-beveiliging Fortinet neemt Meru Networks, leverancier van intelligente wifi-netwerken, over. De overname van Meru breidt het beveiligingsportfolio van Fortinet uit en geeft het bedrijf toegang tot de grootzakelijke, internationale wifi-markt, met een waarde van 5 biljoen dollar. Fortinet wil geïntegreerde en intelligente oplossi1

Google: ‘Beveiligingsvragen zijn onveilig en onbetrouwbaar’

Google: ‘Beveiligingsvragen zijn onveilig en onbetrouwbaar’

Niet alleen wachtwoorden zijn onveilig, maar ook de beveiligingsvragen waarmee wachtwoorden kunnen worden hersteld. Beveiligingsvragen zijn als een losstaande methode om accounts te kunnen herstellen onveilig en onbetrouwbaar. Dit concludeert Google na honderden miljoenen geheime beveiligingsvragen en en de bijhorende antwoorden te analyseren. Vee1

97% van wereldbevolking herkent niet ieder phishingmailtje

97% van wereldbevolking herkent niet ieder phishingmailtje

97% van de wereldbevolking is niet in staat alle phishingmailtjes te onderscheiden van legitieme mailtjes. 80% ziet minstens één phishingmail aan voor een legitieme mail en loopt dus het risico slachtoffer te worden van een dergelijke cyberaanval. Dit blijkt uit de phishing quiz van Intel Security, een onderzoek naar het vermogen van de consument1