Kwart Nederlanders slachtoffer van frauduleuze transacties : Signicat

Signicat-2021-400275

Ruim een kwart (26%) van de Nederlanders kreeg vorig jaar te maken met een frauduleuze financiële transactie of een ander beveiligingsprobleem op een rekening. Dat blijkt uit een Europees onderzoek van Signicat onder ruim 7.600 consumenten van financiële producten.

Een frauduleuze transactie kan op verschillende manieren tot stand komen. Een oplichter kan zich bijvoorbeeld telefonisch voordoen als een bankmedewerker, met het verzoek om uit veiligheidsoverwegingen snel geld over te maken naar een andere rekening.

Een andere populaire truc is het versturen van phishingmails, -sms’jes en appjes met daarin een link naar een nagemaakte banksite. Als het slachtoffer hierop inlogt, krijgt de crimineel de bankgegevens in handen. Daarmee kan hij geld van de rekening stelen of betalingen uit naam van het slachtoffer doen.

Betere bescherming gewenst

De meeste gedupeerde consumenten zijn tevreden over hoe financiële dienstverleners reageren op een fraudemelding. Slechts een klein deel (16%) vindt dat ze ronduit slecht geholpen zijn na een frauduleuze transactie. Wel vindt ruim een kwart van de gedupeerden dat de financiële dienstverlener meer had kunnen doen om hen tegen fraude te beschermen.

Bezwaren tegen datadeling

Het onderzoek ‘Battle to Onboard’ richtte zich ook op de omgang met klantgegevens. Een ruime meerderheid (66%) wil niet dat financiële dienstverleners hun data met partners delen. Ongeveer de helft van de Nederlandse consumenten heeft zelfs bezwaren tegen het delen van een beperkt aantal geanonimiseerde gegevens. Bijna een derde keurt dit wel goed.

63 procent van de consumenten vertrouwt erop dat de financiële dienstverlener zorgt voor een goede beveiliging van hun gegevens. Toch zijn de meeste mensen huiverig om tijdens de aanvraag van een financieel product allerlei gegevens af te staan. Slechts 12 procent maakt zich hier helemaal geen zorgen over.

Fraude tegengaan

“Jaarlijks krijgen miljoenen Nederlanders te maken met een frauduleuze transactie”, zegt Thijs Vink, Chief Central and Southern Europe bij Signicat. “Het voorkomen en detecteren van fraude is een cruciale taak voor financiële dienstverleners. Maar minstens zo belangrijk is dat zij gedupeerde klanten goed ondersteunen. Op beide punten is nog winst te boeken.”

Verder adviseert Vink financiële dienstverleners om zeer terughoudend te zijn met het delen van klantgegevens. “Uit dit onderzoek blijkt dat een grote groep Nederlanders hier niet van gediend is, zelfs als de gegevens niet naar individuele klanten te herleiden zijn.”

Battle to Onboard

Aan ‘Battle to Onboard’ werkten consumenten uit 14 verschillende landen mee, waaronder 508 Nederlanders. Met dit onderzoek brengt Signicat de verwachtingen van de moderne consument in kaart, zodat financiële dienstverleners hun processen kunnen verbeteren.

Benieuwd naar het volledige onderzoeksrapport? U kunt het rapport hier downloaden.

Meer over
Lees ook
Omroepdirecteur gehackt TV5: ‘We hebben een blunder gemaakt’

Omroepdirecteur gehackt TV5: ‘We hebben een blunder gemaakt’

Yves Bigot, omroepdirecteur van de gehackt Franse televisiezender TV5Monde, erkent op het gebied van IT-beveiliging de fout in te zijn gegaan. Bigot spreekt van een blunder. De Franse televisiezender werd vorige week aangevallen door cybercriminelen. In een reportage die hierover werd gemaakt was te zien hoe wachtwoorden op post-it briefjes op het1

Palo Alto Networks lanceert kennisnetwerk rond cybersecurity

Palo Alto Networks lanceert kennisnetwerk rond cybersecurity

Palo Alto Networks lanceert de Palo Alto Networks Fuel User Group. De wereldwijde community is opgericht om kennis te delen en best practices onder security professionals uit verschillende sectoren aan te jagen. Het lidmaatschap geeft security professionals de mogelijkheid om in contact te komen met specialisten van Palo Alto Networks en biedt exc1

Onderzoeker publiceert 10 miljoen inloggegevens

Onderzoeker publiceert 10 miljoen inloggegevens

Een onderzoeker publiceert een databestand met 10 miljoen inloggegevens. Het gaat om accountgegevens die in de afgelopen tien jaar zijn buitgemaakt door hackers en openbaar op internet beschikbaar zijn. Met de actie wil de beveiligingsonderzoeker de ontwikkeling van cybersecurity steunen. “Deze data is extreem waardevol voor academische- en onderz1