Meerderheid consumenten stopt organisatie in de ban bij datalek

1396955_49065589

De meerderheid van de consumenten (66%) is niet geneigd om te winkelen bij en noch zaken te doen met een organisatie waarvan persoonsgegevens zijn gestolen. Met name retailers (62%), banken (59%) en social media (58%) worden in de ban gedaan bij een datalek. Dit hangt samen met het feit dat 70 procent van de consumenten vindt dat de verantwoordelijkheid voor gegevensbescherming bij organisaties ligt. Sterker nog, 93 procent legt de volledige schuld in geval van een datalek bij de organisatie en overweegt dan actie tegen hen te ondernemen. Dit blijkt uit het Customer Loyalty onderzoek van Gemalto.

Vertrouwen in social media en banken het laagst

Slechts een kwart van de consumenten heeft het gevoel dat de bescherming en beveiliging van persoonsgegevens zeer serieus genomen wordt. Zij vertrouwen voornamelijk social media (61%), en banken (40%) niet als het gaat om de bescherming van hun gegevens. 91 procent is van mening dat de applicaties en websites die ze momenteel gebruiken een risico vormen voor de bescherming en beveiliging van persoonsgegevens. Daarom wil 82 procent van de consumenten dat organisaties meer online securitymaatregelen nemen.

Kwart van de consumenten slachtoffer van datalek

Een kwart van de ondervraagden is het slachtoffer geweest van frauduleus gebruik van financiële informatie (26%), persoonsgegevens (19%) en identiteitsdiefstal (16%). Daarnaast maakt tweederde zich zorgen omdat zij denken slachtoffer te worden van een datalek. Ondanks deze angst zijn consumenten niet van plan hun eigen online gedrag te veranderen. Meer dan de helft (55%) van de consumenten geeft bijvoorbeeld aan hetzelfde wachtwoord voor verschillende accounts te gebruiken.

"Aangezien steeds meer consumenten overwegen geen zaken meer te doen met organisaties die getroffen zijn door een datalek, is het belangrijk voor organisaties om met gegevensbeveiliging aan de slag te gaan. Daarbij kunnen zij zich richten op het stimuleren van veilig online gedrag bij consumenten en het voldoen aan de security basisprincipes. Dit betekent dat je als organisatie je meest waardevolle bezit, waaronder klantgegevens, beschermt met onder andere encryptie en two factor authenticatie", aldus Dirk Geeraerts, identity en data protection expert bij Gemalto.

Meer over
Lees ook
Onderzoek Fortinet: Multicloud is de norm, 76% gebruikt meerdere cloud providers

Onderzoek Fortinet: Multicloud is de norm, 76% gebruikt meerdere cloud providers

Securityleverencier Fortinet heeft het 2021 Cloud Security Report gepubliceerd. Hierin wordt in kaart gebracht hoe ruim 500 cybersecurity-professionals (van CIO’s tot IT-managers en medewerkers van security-teams) omgaan met cyberbedreigingen die het op de cloud hebben gemunt, de manier waarop zij de cloud gebruiken en de best practices waaraan zi1

Proofpoint Voice of the CISO 2021-rapport: twee op de drie CISO's niet voorbereid op cyberaanvallen

Proofpoint Voice of the CISO 2021-rapport: twee op de drie CISO's niet voorbereid op cyberaanvallen

Proofpoint, publiceert zijn allereerste Voice of the CISO-rapport. In dit rapport worden de belangrijkste uitdagingen belicht waarmee Chief Information Security Officers (CISO's) in de afgelopen twaalf maanden te maken hebben gekregen. 66% van de CISO's wereldwijd vindt dat hun organisatie niet voldoende is voorbereid op een cyberaanval.

Mimecast: Helft Nederlandse organisaties getroffen door gijzelsoftware

Mimecast: Helft Nederlandse organisaties getroffen door gijzelsoftware

De politie registreerde in het eerste kwartaal van 2021 meer dan 3800 gevallen van cybercrime, bijna een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode in 2020. Maar het werkelijke aantal incidenten ligt nog een stuk hoger, blijkt uit een onderzoek onder IT- en securityprofessionals in opdracht van cyberbeveiliger Mimecast . Zo was ruim de helft (1