Opkomst van robots levert voordelen én dreigingen op

security-pixabay-pixelcreatures

Chatbots, autonome voertuigen en onderling verbonden machines in digitale fabrieken geven een voorproefje van hoe de toekomst eruit zal zien. De uitgebreide implementatie van Artificial Intelligence toepassingen biedt veel voordelen voor bedrijven zoals een verhoogde efficiëntie, minder repetitieve taken en betere klantervaringen. In verkeerde handen kunnen de potentiële dreigingen de voordelen echter gemakkelijk teniet doen.

In het nieuwe rapport van verzekeraar Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) “The Rise of Artificial Intelligence: Future Outlook and Emerging Risk” worden zowel de voordelen als de nieuwe risico's rond de toenemende implementatie van AI in de maatschappij en de industrie (ook in de verzekeringssector) belicht. Artificiële intelligentie is in essentie software die in staat is om te denken en te leren als een mens en daardoor in staat is zichzelf te ontwikkelen.

Kwetsbaarheid voor cyberaanvallen neemt toe

De kwetsbaarheid voor cyberaanvallen of technisch falen zal toenemen naarmate AI steeds verder in de maatschappij en de industrie wordt geïntegreerd, evenals het potentieel voor grootschalige storingen en aanzienlijke financiële schade. Het bedrijfsleven wordt tevens geconfronteerd met nieuwe aansprakelijkheidsscenario's wanneer de verantwoordelijkheid meer en meer bij machines en de fabrikanten komt te liggen in plaats van bij de mens.

“Er is op het gebied van AI een enorm potentieel om de waardeketen in de verzekeringsindustrie te verbeteren. In eerste instantie zal het helpen om verzekeringsprocessen te automatiseren wat de industrie in staat stelt een betere dienstverlening naar de klant te realiseren. Polissen kunnen eerder worden afgegeven en schades sneller en goedkoper worden afgehandeld,” legt Arthur van Essen, Country Manager AGCS Nederland, uit. “Op basis van explosief toegenomen data analytics zal AI verzekeraars en hun klanten beter inzicht geven in hun risico’s waardoor deze effectiever kunnen worden gemitigeerd. Daartegenover staat dat kunnen nieuwe verzekeringsoplossingen kunnen worden gecreëerd. ”

Meer over
Lees ook
ForeNova Technologies voegt SIEM-functionaliteit toe aan NDR-oplossing NovaCommand

ForeNova Technologies voegt SIEM-functionaliteit toe aan NDR-oplossing NovaCommand

ForeNova Technologies B.V., leverancier van cybersecurity-oplossingen die bescherming bieden voor IT-netwerken en endpoints voor middelgrote organisaties, maakt de uitbreiding bekend van NDR-oplossing NovaCommand met SIEM-functionaliteit (Security Information and Event Management). Klanten van NovaCommand kunnen deze functionaliteit als add-on afn1

DigiCert breidt beheer certificaatlevenscyclus uit voor meerdere CA's en clouds

DigiCert breidt beheer certificaatlevenscyclus uit voor meerdere CA's en clouds

DigiCert Trust Lifecycle Manager is uitgebreid met ondersteuning voor het beheren van de certificaatlevenscyclus van meerdere CA's, waaronder Microsoft CA en AWS Private CA. Tevens is het geïntegreerd met ServiceNow voor de ondersteuning van bestaande IT-serviceworkflows. Verder ondersteunt DigiCert Trust Lifecycle Manager de aanmelding bij een br1

Security Operations Solutions van Fortinet reduceren detectie- en responstijd van 3 weken tot één uur dankzij AI

Security Operations Solutions van Fortinet reduceren detectie- en responstijd van 3 weken tot één uur dankzij AI

Fortinet maakt de resultaten bekend van een onafhankelijk onderzoek door de Enterprise Strategy Group (ESG). Het doel hiervan was het kwantificeren van de voordelen voor klanten van het gebruik van de security operations-oplossingen van Fortinet. De onderzoeksresultaten wijzen erop dat deze oplossingen bijdragen aan drastische verbeteringen van de1