'Wees alert op online bankkaartfraude tijdens de eindejaarsperiode'

hacker

In de feestmaand december worden er almaar meer pakjes via webshops besteld. Online betaalbedrijf Stripe waarschuwt met een nieuw rapport voor online fraude, dat wereldwijd toeneemt. In het rapport, waarin Stripe bankkaartfraude in 25 landen analyseerde, identificeert het bedrijf een aantal patronen om consumenten en webshops te helpen fraude te herkennen en bestrijden.

In ons land maken we in fysieke winkels gebruik van een PIN-code om af te rekenen. Daardoor komt bankkaartfraude aan de kassa of in restaurants minder vaak voor. Oplichters richten zich meer op online winkels, waar ze met gestolen of vervalste kredietkaartgegevens kunnen betalen. Ook al maken de meeste Belgische webshops gebruik van tweefactorauthenticatie met een kaartlezer, wereldwijd zijn er nog steeds online shops waar je enkel met kaartnummer, CVC-code en vervaldatum kunt betalen.

Verschillen in bestelpatroon

Uit gegevens over kredietkaartfraude van de periode 2015-2016 stelde Stripe vast dat:

  • in 40% van de gevallen er meer dan één frauduleuze bestelling met de gestolen kredietkaart(gegevens) plaatsvindt;
  • de meeste frauduleuze transacties plaatsvinden op tijden en dagen dat de meeste mensen net niet online aan het shoppen zijn, zoals kerstdag of tweede kerstdag, of ’s nachts;
  • oplichters zichzelf verraden door in korte tijd met dezelfde bankkaart herhaaldelijk bestellingen te doen bij dezelfde webwinkel. Dit doen ze 10 keer sneller dan legitieme bankkaarthouders. Het bestelpatroon van de online fraudeur verschilt dus sterk van het klassieke, meer verspreide bestelpatroon;
  • oplichters de bestelde producten bij voorkeur laten bezorgen op algemene bezorgadressen die niet zijn gekoppeld aan hun persoonlijke identiteit, of ze kopen diensten in plaats van producten.

Uitgavenstaat goed bekijken

Daarnaast zou te verwachten zijn dat fraudeurs bestellingen plaatsen die duurder zijn dat de gemiddelde legitieme bestelling. Ze hoeven er immers niet voor te betalen. In de meeste landen is er relatief weinig verschil in de waarde tussen frauduleuze en legitieme transacties. In Finland daarentegen bestellen fraudeurs wél vaak duurdere producten of diensten. Consumenten kijken dus maar best goed naar hun uitgavenstaat.

“Hoewel we een aantal consistente patronen zien in het gedrag van fraudeurs, zoals de snelheid waarmee ze bestellingen plaatsen bij dezelfde webwinkel of hun neiging om 's avonds laat actief te zijn, blijkt dat veel van deze patronen sterk verschillen per land en per fraudeur. Wij raden daarom aan om zelflerende antifraudetools te gebruiken. Deze machine learning toepassingen zijn ontwikkeld op basis van grote hoeveelheden data en helpen bedrijven om de juiste balans te vinden tussen het bestrijden van fraude en het vergroten van de omzet”, zegt Duco van Lanschot, Head of Benelux voor Stripe.

Voor rekening van online bedrijven

In tegenstelling tot fysieke winkels zijn de bijkomende kosten voor kredietkaartfraude voor rekening van online bedrijven. Volgens onderzoek door LexisNexis kost één dollar aan frauduleuze bestellingen de online winkel uiteindelijk gemiddeld nog eens $2,62 extra.

Het volledige rapport is te vinden op de website van Stripe.

Lees ook

Des pirates détournent les données médicales de dizaines de millions d'Américains

Des pirates viennent à nouveau de mettre la main sur d'énormes quantités de données personnelles. En effet, des cybercriminels se sont introduits par effraction chez Anthem, l'un des plus gros assureurs médicaux des Etats-Unis pour y dérober les données clients de dizaines de millions d'Américains. Anthem a reconnu cette cyberattaque dans une déclaration. Des pirates se seraient introduits dans les systèmes IT de l'assureur pour y copier des informations personnelles de dizaines de millions de clients. Il s'agit notamment de noms, dates de naissance, numéros de sécurité sociale, ID médicales,1

Facebook lanceert platform om informatie over cybercrime uit te wisselen

Facebook wil bedrijven helpen cyberaanvallen effectiever en efficiënter aan te pakken door een platform op te zetten voor het delen van informatie over cybermisdaad. Bedrijven kunnen allerlei data over cyberaanvallen waarmee zij zijn geconfronteerd delen met andere bedrijven, die deze data kunnen inzetten om cyberaanvallen eerder op te sporen en beter aan te kunnen pakken. Het nieuwe platform heet ThreatExchange. Bedrijven die doelwit worden van cybercriminelen, kunnen data die zij over de aanval verzamelen op het platform delen met andere bedrijven. Denk hierbij aan malafide URL’s die worden1

‘Veel cybercriminelen beginnen met digitale diefstallen in games’

‘Veel cybercriminelen beginnen met digitale diefstallen in games’

Hoe ontstaan eigenlijk cybercriminelen? Cybercriminelen die zich bezig houden met serieuze cybercriminaliteit blijken in de praktijk vaak te zijn begonnen bij kleinschalige digitale diefstallen in met name online games. Vanaf deze relatief onschuldige misdaden groeien de aanvallers door tot volleerde cybercriminelen, die veel schade kunnen veroorz1